Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #ReferNet

    9/25/2024


    7 perc olvasási idő


    Címkék

A Cedefop közzétette a 2023-as nemzeti szakképzési szakpolitikai összefoglalókat

A Cedefop közzétette a „Szakképzési szakpolitikai összefoglalók 2023” című frissített kiadványt.

A kétévente megjelenő sorozat, amely valamennyi uniós ország (Málta, Írország és Csehország kivételével), valamint Izland és Norvégia szakképzési szakpolitikai fejleményeivel foglalkozik, döntő szerepet játszik abban, hogy a Cedefop nyomon követhesse az országok előrehaladását a szakképzésben az uniós prioritások megvalósítása felé. 

A szakképzés változó környezetében tájékozódva ezek a szakpolitikai összefoglalók számba veszik az egyes országok által a szakképzési politikájuk korszerűsítése érdekében tett intézkedéseket. Emellett értékelik, hogy milyen hatást gyakorolnak a szakképzésről szóló tanácsi ajánlásban és az Osnabrücki Nyilatkozatban felvázolt, valamint a 2022-ben kidolgozott nemzeti végrehajtási tervekben meghatározott prioritások megvalósítására.

A 2023-as politikai összefoglalók legfontosabb tendenciái 

  • Agilitás és vonzerő: az országok intézkedéseket hajtottak végre annak érdekében, hogy szakképzési rendszereiket agilissá, rugalmassá és vonzóvá tegyék. A szakképzés rugalmassá, befogadóvá és minőségileg biztosítottá tételére irányuló erőfeszítések azonban elmaradnak. 
  • Tantervek adaptálása: A szakképzési tanterveket és programokat felülvizsgálják az iparági és munkaerőpiaci változásokhoz való igazodás érdekében. 
  • Moduláris megközelítések: számos EU 27+ ország moduláris keretrendszert és tanulási eredmény megközelítést alkalmaz az új és meglévő szakképzési programokban.
  • Rugalmas útvonalak: az országok rugalmas útvonalakat és megközelítéseket vezetnek be a változásokra való gyors reagálás és alkalmazkodás érdekében.
  • Tanárok és oktatók szakmai fejlesztése: a nemzeti szakpolitikák egyre inkább arra összpontosítanak, hogy szisztematikus szakmai fejlődési lehetőségeket biztosítsanak az iskolavezetők, tanárok és oktatók számára.
  • Munkaalapú tanulás: az országok növelték a szakképzésben tanulók részvételét a munkaalapú tanulásban (WBL), kiterjesztve a felsőoktatási szinteket és a felnőtt tanulókat elérő gyakornoki programokat.
  • Zöld átmenet: a szakképzés zöld átmenetének kezelése kihívást jelentett, és a nemzeti tervekben kevés konkrét intézkedést hajtottak végre.

26 nemzeti szakpolitikai összefoglaló - 400 szakpolitikai fejlesztés

A 2023-as összefoglalók 26 ország 400 intézkedését vagy szakpolitikai fejlesztését mutatják be, amelyek a különböző nemzeti szükségleteket, törekvéseket és az előrehaladás különböző szakaszait tükrözik.

Zöld átmenet és fenntarthatóság

Ausztria, Dánia, Németország, Finnország, Magyarország és Szlovénia a zöld átmenetre és fenntarthatóságra vonatkozó konkrét intézkedésekről számolt be. Franciaország és Lettország a zöld átmenetre a jövőre vonatkozó készségekkel összefüggésben utal. Bulgária, Észtország, Spanyolország, Portugália és Szlovénia a zöld készségeket beépítette a szakképesítések és képzési programok fejlesztésébe. Németország a szakoktatók zöld átmenetre vonatkozó képzésére összpontosított a szakképzésben.

A korábbi tanulás validálása

Franciaország megreformálta az előzetes tanulás érvényesítését (Validation des Acquis de l'Expérience, VAE).  A munkaerőpiac működésével kapcsolatos sürgősségi intézkedésekről szóló törvény három irányt határozott meg a reform számára: egyszerűsítés, az érvényesítési útvonalak biztonságának fokozása személyre szabott támogatás nyújtásával; és egy nemzeti digitális platform létrehozása, amely a felhasználók számára a folyamat különböző szakaszaiban nyújt tájékoztatást.

Tanulószerződéses gyakorlati programok

A portugál gyakornoki program (Aprendizagem +) a 29 év alatti fiatalokat célozza meg, beleértve a legnehezebb helyzetben lévőket is, ami lehetővé teszi a tanulók számára az EQF 5 szintű képesítés megszerzését. A program általános és tudományos képzésből, technológiai ismeretekből és munkaalapú tanulásból áll.

Magasabb szintű szakképzés 

Ausztriában 2022-ben a Miniszterek Tanácsa hivatalosan úgy döntött, hogy a felsőfokú szakképzést külön oktatási szegmensként hozza létre, és elindította a felsőfokú szakképzési törvény megalkotásának folyamatát. A fő cél a felsőfokú szakképzés sokszínű területének egységesítése a közös elemek meghatározásával és a közös értelmezés jogi alapjának megteremtésével.

Szakképzett munkaerő fejlesztése

Németországban 2021-ben a munkáltatók részképesítéssel kapcsolatos kezdeményezése (AGi TQ) kidolgozta az „Egy részképesítéssel jobb” minőségi pecsétet, amely biztosítja a részképesítések országosan egységesített kínálatát a részt vevő munkáltatói szövetségek és a vállalkozásokkal kapcsolatban álló oktatási intézmények által. A pecsét garantálja a minőséget a végzettek és (potenciális) munkaadóik számára.

Bár az egyes országokban eltérő az előrehaladás, ezek a legújabb szakképzési tájékoztatók hangsúlyozzák, hogy fel kell gyorsítani a szakpolitikai fejlesztéseket annak érdekében, hogy a nemzeti szakképzési rendszerek vonzóvá, agilissá, innovatívvá, rugalmassá, befogadóvá és minőségileg biztosítottá váljanak. Ez a felgyorsítás szükséges az uniós célkitűzések megvalósításához, valamint ahhoz, hogy Európa rendelkezzen a jelenlegi és jövőbeli kihívások kezeléséhez szükséges képzésekkel és készségekkel.

A tájékoztatók a Cedefop szakképzési szakpolitikai fejlesztések oldalán érhetőek el. Az európai szakképzési politikák idővonala szintén széles körű információkat nyújt a szakképzéssel és az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos nemzeti szakpolitikákról és gyakorlatokról.

További információk itt érhetőek el.

 

Forrás: Cedefop

Fotó: Cedefop

 


Érdekes lehet számodra

Tanműhelyfejlesztés borítókép
Tanműhelyfejlesztés

Szépészeti tanműhelykomplexummal gazdagodott az egri szakképzés

# Tájékoztatók
Webinárium borítókép
Webinárium

A jegyeken túl: innovatív értékelési módszerek az oktatásban

# Rendezvények
Folytatódnak az IKK webináriumai borítókép
Folytatódnak az IKK webináriumai

Sorozatunkat 2023. októberében indítottuk el, hogy online keretek között is fórumot teremtsünk az ágazatban oktató kollégák számára a tájékozódásra, aktuális szakmai információszerzésre, tapasztalatcserére.

# Tájékoztatók