- #ReferNet
9/25/2024
7 perc olvasási idő
Címkék
A Cedefop közzétette a 2023-as nemzeti szakképzési szakpolitikai összefoglalókat
A Cedefop közzétette a „Szakképzési szakpolitikai összefoglalók 2023” című frissített kiadványt.
A kétévente megjelenő sorozat, amely valamennyi uniós ország (Málta, Írország és Csehország kivételével), valamint Izland és Norvégia szakképzési szakpolitikai fejleményeivel foglalkozik, döntő szerepet játszik abban, hogy a Cedefop nyomon követhesse az országok előrehaladását a szakképzésben az uniós prioritások megvalósítása felé.
A szakképzés változó környezetében tájékozódva ezek a szakpolitikai összefoglalók számba veszik az egyes országok által a szakképzési politikájuk korszerűsítése érdekében tett intézkedéseket. Emellett értékelik, hogy milyen hatást gyakorolnak a szakképzésről szóló tanácsi ajánlásban és az Osnabrücki Nyilatkozatban felvázolt, valamint a 2022-ben kidolgozott nemzeti végrehajtási tervekben meghatározott prioritások megvalósítására.
A 2023-as politikai összefoglalók legfontosabb tendenciái
- Agilitás és vonzerő: az országok intézkedéseket hajtottak végre annak érdekében, hogy szakképzési rendszereiket agilissá, rugalmassá és vonzóvá tegyék. A szakképzés rugalmassá, befogadóvá és minőségileg biztosítottá tételére irányuló erőfeszítések azonban elmaradnak.
- Tantervek adaptálása: A szakképzési tanterveket és programokat felülvizsgálják az iparági és munkaerőpiaci változásokhoz való igazodás érdekében.
- Moduláris megközelítések: számos EU 27+ ország moduláris keretrendszert és tanulási eredmény megközelítést alkalmaz az új és meglévő szakképzési programokban.
- Rugalmas útvonalak: az országok rugalmas útvonalakat és megközelítéseket vezetnek be a változásokra való gyors reagálás és alkalmazkodás érdekében.
- Tanárok és oktatók szakmai fejlesztése: a nemzeti szakpolitikák egyre inkább arra összpontosítanak, hogy szisztematikus szakmai fejlődési lehetőségeket biztosítsanak az iskolavezetők, tanárok és oktatók számára.
- Munkaalapú tanulás: az országok növelték a szakképzésben tanulók részvételét a munkaalapú tanulásban (WBL), kiterjesztve a felsőoktatási szinteket és a felnőtt tanulókat elérő gyakornoki programokat.
- Zöld átmenet: a szakképzés zöld átmenetének kezelése kihívást jelentett, és a nemzeti tervekben kevés konkrét intézkedést hajtottak végre.
26 nemzeti szakpolitikai összefoglaló - 400 szakpolitikai fejlesztés
A 2023-as összefoglalók 26 ország 400 intézkedését vagy szakpolitikai fejlesztését mutatják be, amelyek a különböző nemzeti szükségleteket, törekvéseket és az előrehaladás különböző szakaszait tükrözik.
Zöld átmenet és fenntarthatóság
Ausztria, Dánia, Németország, Finnország, Magyarország és Szlovénia a zöld átmenetre és fenntarthatóságra vonatkozó konkrét intézkedésekről számolt be. Franciaország és Lettország a zöld átmenetre a jövőre vonatkozó készségekkel összefüggésben utal. Bulgária, Észtország, Spanyolország, Portugália és Szlovénia a zöld készségeket beépítette a szakképesítések és képzési programok fejlesztésébe. Németország a szakoktatók zöld átmenetre vonatkozó képzésére összpontosított a szakképzésben.
A korábbi tanulás validálása
Franciaország megreformálta az előzetes tanulás érvényesítését (Validation des Acquis de l'Expérience, VAE). A munkaerőpiac működésével kapcsolatos sürgősségi intézkedésekről szóló törvény három irányt határozott meg a reform számára: egyszerűsítés, az érvényesítési útvonalak biztonságának fokozása személyre szabott támogatás nyújtásával; és egy nemzeti digitális platform létrehozása, amely a felhasználók számára a folyamat különböző szakaszaiban nyújt tájékoztatást.
Tanulószerződéses gyakorlati programok
A portugál gyakornoki program (Aprendizagem +) a 29 év alatti fiatalokat célozza meg, beleértve a legnehezebb helyzetben lévőket is, ami lehetővé teszi a tanulók számára az EQF 5 szintű képesítés megszerzését. A program általános és tudományos képzésből, technológiai ismeretekből és munkaalapú tanulásból áll.
Magasabb szintű szakképzés
Ausztriában 2022-ben a Miniszterek Tanácsa hivatalosan úgy döntött, hogy a felsőfokú szakképzést külön oktatási szegmensként hozza létre, és elindította a felsőfokú szakképzési törvény megalkotásának folyamatát. A fő cél a felsőfokú szakképzés sokszínű területének egységesítése a közös elemek meghatározásával és a közös értelmezés jogi alapjának megteremtésével.
Szakképzett munkaerő fejlesztése
Németországban 2021-ben a munkáltatók részképesítéssel kapcsolatos kezdeményezése (AGi TQ) kidolgozta az „Egy részképesítéssel jobb” minőségi pecsétet, amely biztosítja a részképesítések országosan egységesített kínálatát a részt vevő munkáltatói szövetségek és a vállalkozásokkal kapcsolatban álló oktatási intézmények által. A pecsét garantálja a minőséget a végzettek és (potenciális) munkaadóik számára.
Bár az egyes országokban eltérő az előrehaladás, ezek a legújabb szakképzési tájékoztatók hangsúlyozzák, hogy fel kell gyorsítani a szakpolitikai fejlesztéseket annak érdekében, hogy a nemzeti szakképzési rendszerek vonzóvá, agilissá, innovatívvá, rugalmassá, befogadóvá és minőségileg biztosítottá váljanak. Ez a felgyorsítás szükséges az uniós célkitűzések megvalósításához, valamint ahhoz, hogy Európa rendelkezzen a jelenlegi és jövőbeli kihívások kezeléséhez szükséges képzésekkel és készségekkel.
A tájékoztatók a Cedefop szakképzési szakpolitikai fejlesztések oldalán érhetőek el. Az európai szakképzési politikák idővonala szintén széles körű információkat nyújt a szakképzéssel és az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos nemzeti szakpolitikákról és gyakorlatokról.
További információk itt érhetőek el.
Forrás: Cedefop
Fotó: Cedefop
Érdekes lehet számodra
Sorozatunkat 2023. októberében indítottuk el, hogy online keretek között is fórumot teremtsünk az ágazatban oktató kollégák számára a tájékozódásra, aktuális szakmai információszerzésre, tapasztalatcserére.