- #Tájékoztatók
9/25/2025
11 perc olvasási idő
Címkék
Ágazatválasztó – 11. rész: Egészségügyi technika ágazat
Innováció, digitális technikák, emberközpontúság és biztos jövő: ezért népszerű ma ez a terület
Az egészségügyi technika ágazat olyan terület, ahol a modern technológia és az emberek egészségének megőrzése találkozik. A fiatalok számára ez egyszerre kínál stabil, biztos elhelyezkedést és folyamatos szakmai fejlődést. Pósáné Szűcs Erika, az Ágazati Készségtanács elnöke mutatja be, milyen lehetőségeket tartogat ez az ágazat a pályaválasztás előtt álló diákok számára.
1. Miért érdemes ma az Egészségügyi technika ágazatot választani egy fiatalnak?
Az Egészségügyi technika ágazat a Fogtechnikus, az Optikus és az Optikaitermék-készítő szakmákat foglalja magába. A Fogtechnikus és az Opikus szakmákra sikeres érettségi vizsgák után lehet jelentkezni. Az Optikaitermék-készítő szakma esetében az általános iskola sikeres elvégzése után lehet felvételt nyerni.
Mindhárom szakterület jellemzője, hogy a manuális ismeretek elsajátítása után, nagyon sok területen, már digitális technikákkal, technológiákkal is dolgozhatnak a fiatal szakemberek. Alkalmaznak digitális tervező és kivitelező technikákat, 3D nyomtatókat. A mesterséges intelligencia rendkívül gyorsan módosuló, frissülő lehetőségeivel, biztonságos használatával is megismerkedhetnek.
A Fogtechnikus duális képzés során a gyakorlatban először manuálisan, majd a legújabb technikákat alkalmazva 3D nyomtatásban is elvégezheted az adott feladatokat. Az Optikus képzés során elsajátíthatod, alkalmazhatod a geometriai és fizikai optika alaptörvényeit, szemészeti és kereskedelmi ismeretekkel gazdagodhatsz. Az Optikaitermék-készítő képzés során megtanulhatod a látást javító, segítő, hibáit korrigáló, valamint szemvédő termékek gyártását. Mindhárom szakma alapja az állandó fejlődés, a technika vívmányainak, korszakalkotó módszereinek alkalmazása.
2. Milyen szakmákat tanulhatnak ebben az ágazatban, és milyen főbb kompetenciákra van szükségük a sikerhez?
Az Egészségügyi technika ágazatban 3 szakma alapvető ismereteit sajátíthatják el a jelentkezők.
Fogtechikus képzés:
A fogtechnikus fogtechnikai laboratóriumban fogpótlásokat, és fogazattal kapcsolatos fogműveket készít. Munkája során szakmai, anyagtani, fogászati funkcionális anatómiai, esztétikai, fonetikai, higiéniai szabályokat alkalmaz. Duális képzés keretein belül, a gyakorlatban először manuálisan készítik el feladataikat, majd a digitális kompetenciákra építve CAD/CAM technikákat, (digitális tervezés és kivitelezés) 3D nyomtatást és egyéb digitális technikákat is alkalmazhatnak. Partneri kapcsolatban együttműködik a fogorvossal, a fogtechnikus kollégákkal. Szakmai ismereteit bővítheti felsőoktatásban. Meghatározott gyakorlati munkavégzés és szakmai továbbképzés után mestervizsgát tehet, magasabb szintű elméleti és gyakorlati tudásának igazolására. A fogtechnika nem szakma, hanem hivatás. Élethosszig tartó tanulási folyamatot igényel. A technikai és technológiai fejlődés rendkívül gyors, ez azonnali, új ismeret elsajátítást és alkalmazást követel meg minden szakembertől.

Optikus képzés:
Az optikus szakmán belül dolgozó szakemberek hozzásegítenek ahhoz, hogy a szemorvos vagy az optometrista vizsgálatai után az ügyfelek megfelelő szemüveget, kontaktlencsét, vagy egyéb optikai eszközt kaphassanak, mert a jó látás mindenki számára elengedhetetlen. Az optikus képzések során a fiatalok megismerkednek a geometriai és fizikai optika alaptörvényeivel, emellett szemészeti és kereskedelmi ismeretekkel gazdagodnak. Duális képzés keretében a szakmai gyakorlatokon jól felszerelt tanműhelyekben, vállalati helyszíneken és optikai szaküzletekben, korszerű eszközpark segítségével sajátíthatják el a magas szintű ismereteket.
Optikaitermék-készítő képzés:
Az Optikaitermék-készítő lencséket, prizmákat, nagypontosságú gömb, sík felületekkel határolt optikai testeket készít. Optikai prés, tábla és tömb alapanyagokat megmunkál, műszeroptikai termékeket gyárt, a ragasztás, marás, polírozás, tisztítás, minősítés, felületkezelés munkafolyamatok során. Megmunkálás közben folyamatosan ellenőrzi a munkautasításban előírt paramétereket, kiválasztja, használja és karbantartja a szükséges mérőeszközöket, gépeket, kiküszöböli az előfordult selejt okokat. Prés és félkész üveg alapanyagból, valamint műanyag alapanyagból szemüveglencsét állít elő széria és receptúra gyártási folyamatban. Szemüvegkeretbe csiszol, szerel, javít, megmunkálógépet működtet. Alkalmazza a munkaköréhez tartozó előírásokat, dokumentációkat, munkautasításokat.
3. Hogyan jelenik meg a digitalizáció és a modern technológia az egészségügyi technikai képzésekben és a mindennapi munkában?

A digitalizáció mindhárom szakmát érinti. A Fogtechnikus szakmában az ezredfordulón digitális robbanás történt. Ez azt jelenti, hogy a fogpótlások, fogszabályozó készülékek, részben a fogorvos által készített digitális leképezés után, digitálisan tervezhetők CAD szoftverekkel és digitálisan kivitelezhetők CAM technikákkal. A 3D nyomtatók, szkennerek nagyon elterjedtek, a fogtechnikai laboratóriumok jelentős részében használatban vannak.
Az Optikus és az Optikaitermék-készítő CAD/CAM technológiákat üzemeltet, kiválasztja, és kezeli a megfelelő gépeket, berendezéseket, kiválasztja a szükséges alapanyagokat. Érti a szakmai munkához használható szkennerek működési elvét. Kezeli és működteti ezeket a berendezéseket.
4. Milyen munkalehetőségeket kínál az ágazat Magyarországon és nemzetközi szinten?
Az ágazat szakmai végzettséggel rendelkező szakemberei az ország minden régiójában el tudnak helyezkedni, ha a duális képzés során a szakmák alapvető ismereteit elsajátították, sikeres szakmai vizsgát tettek. Ha képesek beilleszkedni egy fogtechnikai laboratórium, optikus üzlet, vagy optikaitermék-készítő üzem munkájába, jó kommunikációs képességekkel rendelkeznek, jó a stressztűrő képességük és nyitottak az új szakmai információk elsajátításával kapcsolatban. A Fogtechnikus és Optikus szakemberek külföldön is el tudnak helyezkedni, de minden esetben az adott ország előírásai határozzák meg a végzettségek megfeleltetésének követelményeit.
5. Kiknek ajánlaná leginkább ezt a pályát – milyen személyiségjegyek, érdeklődés vagy motiváció illik ide?
A Fogtechnikus szakma esetében ajánlott minden fiatal számára, aki szereti a változatosságot, érdekli a digitális technika használata, magasfokú szín és formaérzékkel rendelkező, alkotó foglalkozást keres. Olyan szakember, aki kreatív, innovatív és képes rendszerben gondolkozni. Olyan szakember, aki állandóan képes fejleszteni szaktudását. Olyan szakember, aki szeret csapatban dolgozni. Olyan szakember, aki segít másoknak és ez jó érzéssel tölti el.
Az Optikus szakma esetében ajánlott olyan fiataloknak, akik a megfelelő szakmai ismeretek alkalmazásával képesek javítani az emberek életminőségén. Akik együttműködnek a szemorvossal, az optikus kollégákkal és a vásárlóval. Akiknek jó a kommunikációjuk és a munkabírásuk. Akik szeretnek másoknak segíteni.
Az Optikaitermék-készítő szakma ajánlott minden fiatal számára, aki szereti a változatosságot, és akit érdekelnek a látás javítását segítő lencsetípusok, a távcsövek nagyítása, azok gyakorlati használata. Különleges és speciális területen dolgozhatnak.
6. Hogyan látja az egészségügyi technika ágazat jövőjét, milyen új kihívások és lehetőségek várhatók a következő években?
Az ágazat mindhárom szakmájának van jövőképe. Gyorsan, dinamikusan fejlődő szakterületek. A digitalizáció már mindennapjaink része. Félévente, évente új technológiák, új anyagok jelennek meg, melyek elsajátítása kongresszusokon, szakmai továbbképzéseken, szakmai demonstrációkon realizálódhat. Követni kell ezeket a változásokat, mert aki nem tud ebbe a folyamatba bekapcsolódni, az biztosan lemarad.
A mesterséges intelligencia szinte hetente szolgál új információkkal. Rendkívül gyorsan, hatalmas mennyiségű adathalmazt képes feldolgozni. Meg kell tanulni az információk kezelését, a kérdésekre adott válaszok értelmezését az un. hallucinációk kiszűrését. A mesterséges intelligencia használata az ágazatban tanár-diák interakciót igényel, kiegészíti az iskolában vagy a duális képzésben hallottakat.
Forrás: IKK
Képillusztráció: Shutterstock
Érdekes lehet számodra
Bemutatkoznak a Digitális Témahét 2025 díjazott szakképzési projektjei - A szakképzés jövője ma - cikksorozat 3. rész
22 oktató és munkaközösség vehetett át Miniszteri Elismerő Oklevelet
A szakképzés a frissen érettségizett fiataloknak is kínál karrierlehetőséget