Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    8/8/2025


    11 perc olvasási idő


    Címkék

Digitális kreativitás, fenntarthatóság a szakképzésben

Bemutatkoznak a Digitális Témahét 2025 díjazott szakképzési projektjei - A szakképzés jövője ma - cikksorozat 3. rész

A Digitális Témahét 2025 szakképzési kategóriájának két inspiráló győztes projektje is bizonyítja, hogy a jövő oktatása kreatív, élményalapú és technológiailag tudatos. A Kaleidoszkóp projekt a BGSZC Dobos C. József Vendéglátóipari Technikum diákjaival azt járta körbe, hogyan segíthet az MI az idegen nyelvi és interdiszciplináris szövegalkotásban, míg a Zero Waste Fashion egy-két iskolát, a szakképzést és a közoktatást összekapcsoló, fenntarthatóságra épülő projektként mutatta meg, milyen ereje van a digitális technológiákkal támogatott közös alkotásnak és a közösség erejének. A cikkben mindkét projekt részletes bemutatásával adunk ízelítőt a szakképzés megújuló világából a digitális pedagógia támogatásával. 

 

Kaleidoszkóp - BGSZC Dobos C. József Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskola

Projektvezető: Mészáros Szófia

Projekt címe: Kaleidoszkóp (Kaleidoscope)

Intézmény: BGSZC Dobos C. József Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskola

Tanórák száma: 15 tanóra

Bevont tantárgyak: angol nyelv, digitális kultúra, komplex természettudomány, földrajz, történelem, matematika

Ágazat, tanulók életkora, létszáma: Turizmus-vendéglátás, 10-11. évfolyam, 65 fő

Központi megoldandó probléma/kérdés: Hogyan tudunk érdekes olvasmányokat készíteni magunknak és egymásnak az AI segítségével az olvasás gyakorlásához? (Részletesebben: Hogyan vehetjük a saját kezünkbe a tanulásunkat? Hogyan készíthetünk magunknak érdekes témákról szövegeket? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe egy AI-szöveg írásánál? Hogyan csatolhatjuk be a többi tantárgy témáit az angol nyelv gyakorlását célzó szövegeinkbe? Hogyan tudjuk a szövegeinket képekkel illusztrálni AI-modellek segítségével? Hogyan készítsünk a megírt szövegeinkből gyakorlófeladatokat? Hogyan öntsük végső formába a művünket?)

Projekt produktumainak online elérhetősége:

A projektet összefoglaló videó itt tekinthető meg.

A produktumok itt elérhetőek.

A Digitális Témahét során elnyert díj/kategória: „Korszerű nyelvtanítás alfa és Z generációs diákoknak” különdíj

A projekt rövid leírása:

A Kaleidoszkóp projekt egy AI-alapú, tantárgyközi együttműködésen alapuló tanulási élmény volt, amelynek célja, hogy fejlessze a diákok szövegértését, nyelvi kompetenciáit és digitális írástudását. A projekt során a tanulók mesterséges intelligencia segítségével generáltak angol nyelvű ismeretterjesztő szövegeket, majd ezekhez illusztrációkat is készítettek különböző képgeneráló platformokon. A témaválasztás szaktanárok bevonásával történt, hogy az anyagok ne csak érdekesek, hanem tanulási szempontból is hasznosak legyenek, akár az érettségi témakörökhöz kapcsolódva. A diákok a végső feladatlapokat a Canva segítségével formálták kész termékké. A folyamat során végig jelen volt a formatív értékelés: pipalisták, önellenőrzés és folyamatos tanári visszajelzés segítette a haladást.

A projekt címét (Kaleidoszkóp) tudatosan választották, hiszen ez a fogalom kiválóan szimbolizálja a tanulási folyamat sokszínűségét, a kreatív átalakulást és a folyamatos újrarendeződést. Ahogy egy kaleidoszkóp minden mozdulatra új mintát rajzol, úgy hoztak létre a tanulók is egyéni, mégis összhangban lévő tartalmakat, így különféle témákból, ötletekből és technológiákból épült fel egy közös, jól használható tudásanyag. A projekt nemcsak olvasási és nyelvi készségeket fejlesztett, hanem lehetőséget adott az önálló munkára, felfedezésre és a kritikai gondolkodás gyakorlására is, ráadásul úgy, hogy közben örömöt is adott a tanulás.

 

Zero Waste Fashion – BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum és Kispesti Deák Ferenc Gimnázium

Projektvezetők: Hipik Angéla (Deák) és Tóth Éva (Petrik)

Projekt címe: Zero Waste Fashion

Intézmény: BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Kispesti Deák Ferenc Gimnázium

Tanórák száma: kb. 40 tanóra

Bevont tantárgyak:

  • Gimnáziumi tantárgyak: biológia, kémia, digitális kultúra, környezetismeret, fenntarthatóság, vizuális kultúra, művészetek, történelem, társadalomismeret, gazdasági ismeretek, testnevelés, magyar nyelv és irodalom, matematika, technológia, életvitel
  • Szakképzési tantárgyak: munkavállalói ismeretek, informatikai és távközlési alapok I., programozási alapok, IKT projektmunka I., vegyipari alapozó gyakorlat

Ágazat, tanulók életkora, létszáma: Informatika és távközlés – Környezetvédelem – Vegyipar, 9-11.évfolyam, a Petrik részéről a szervezőkkel és mentorokkal együtt 30 fő, a Deák részéről szervezőkkel és a stábbal együtt 25 fő

Központi megoldandó probléma/kérdés: „Te hogyan csökkentenéd a divat ökológiai lábnyomát? Lépj velünk egy zöldebb holnap felé!” „Digitális megoldások: a fenntartható divattervezés kulcsa?” „Mi kell ahhoz, hogy a tudatos vásárlás divattá váljon?” „Hogyan varázsolhatunk hulladékból stílust?” „Közösen a zöldebb divatért: készen állsz az összefogásra?” „Fenntartható divat és helyi közösségek: itt kezdődik a változás?”

Projekt produktumainak online elérhetősége:

A produktumok itt és itt elérhetőek. 

Külső szakmai partnerek: Cseriti, CNW Zrt. 

A Digitális Témahét során elnyert díj/kategória: „Együttműködési” különdíj

A projekt rövid leírása:

A BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum és a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium együttműködése keretében az egyhetes projekt során 30 lelkes diák és 5 mentor két helyszínen közösen dolgozott a divatipar környezeti lábnyomának csökkentésén. A közel 40 tanórát magába foglaló program keretében a résztvevők olyan kreatív feladatokat végeztek, mint a cégalkotás, logótervezés, weboldalkészítés, termékgyártás, továbbá a kollekció- és kiegészítőtervezés, melyeket közösségépítő játékok tettek még izgalmasabbá. A csapatok különböző tudományterületek szakértőitől kaptak szakmai iránymutatást, hogy tevékenységük minél fenntarthatóbb legyen. A záróeseményen néma aukció, tombola, divatbemutató és cégprezentáció keretében mutatták be eredményeiket. A diákok munkája nemcsak a fenntarthatóság eszméjét emelte ki, hanem rámutatott arra is, hogy a digitális technológiák jelentősen támogatják az alkotó folyamatokat, innovatívabbá és élvezetesebbé téve azokat. A fenntarthatóság több szinten is megjelent a témahét során, olyan offline termékek létrehozásában, mint a saját készítésű papírcsomagolás, fonott dobozok, illetve a szőttesek vagy kozmetikumok. Kiemelt cél volt, hogy a tanulási folyamat élményalapú, interaktív és gyakorlatorientált legyen, amely valódi készségekkel ruházza fel a diákokat. E szemlélet mentén jött létre a Zero Waste Fashion projekt, amely kézzelfogható példája annak, hogyan lehet az oktatást a valós élet kihívásaival összehangolni. A program nemcsak a tanítás minőségére gyakorolt pozitív hatást, hanem a tanulás eredményességét is növelte, hiszen a diákok saját vállalkozást építettek fel, együttműködésben dolgoztak, és felelős döntéseket hoztak fenntarthatósági szempontok mentén. Összességében elmondható, hogy a Zero Waste Fashion – Digitális Témahét 2025 egy olyan komplex, tantárgyakon és intézményhatárokon átívelő projekt volt, amely a fenntarthatóság témáját a diákok mindennapi tapasztalataihoz és jövőbeli szakmai életéhez kötötte. A projekt során az oktatásban rejlő innovációs lehetőségek széles skálája valósult meg: digitális és kreatív eszközhasználat, interdiszciplináris együttműködések, külső partnerek bevonása, valamint a tanulói önállóság és felelősségvállalás erősítése.

A projektről készült összefoglaló itt érhető el.

 

Borítókép: Shutterstock


Érdekes lehet számodra

Webinárium a pénzügyi tudatosság témájában borítókép
Webinárium a pénzügyi tudatosság témájában

Időpont: 2025. május 15. csütörtök 16 óra

# Rendezvények
Programkövetelmény törlése borítókép
Programkövetelmény törlése

A felnőttképzésért felelős miniszter a 04115009 nyilvántartási számú Termékdíj ügyintéző megnevezésű programkövetelmény törléséről döntött.

JUNIORSKILLS 2025 borítókép
JUNIORSKILLS 2025

Versenyfelhívás víz-, gáz- és fűtésszerelő szakmában

# Felhívások