- #Svájci-Magyar Együttműködési Program
2/25/2025
6 perc olvasási idő
Címkék
Fókuszban a „jó gyakorlatok”
Svájci-Magyar Együttműködési Program
2025. január 1-jétől elindultak a Svájci-Magyar Együttműködési Program II. időszak keretében megvalósuló Szakképzési program Magyarországon c. támogatási intézkedés kedvezményezettjeinek fejlesztései a leghátrányosabb helyzetű régiókban a pályaorientáció és a projekt alapú oktatás terén, amelynek első mérföldköveként egységes módszertani útmutató és azonos szakmai elvárások szerint kialakított jó gyakorlat gyűjtemény kerül létrehozásra. A megvalósítási folyamatot az IKK Nonprofit Zrt. programkomponens operátori feladatokat ellátó munkatársai koordinálják és biztosítják a pályázati felhívásokban meghatározott szakmai fejlesztési irányok beépülését az innováció során.
A közös gondolkodás és összehangolt szakmai munka támogatása érdekében 2025. február 19-én műhelymunka keretében ismerkedtek meg a programban résztvevő szakképzési centrumok vezetői, munkatársai a hazai szakképzési intézményekben elindult, valamint a vállalati szféra együttműködésével megvalósuló innovatív kezdeményezésekkel.
A műhelymunkán részt vett a SwissCham Hungary Svájci-Magyar Kereskedelmi Kamara igazgatója, Lipovecz Júlia is, aki a program sikeres végrehajtásához szükséges – elsősorban a vállalati szereplők megszólításában, tájékoztatásában vállalt – támogatásáról biztosította a megjelenteket.
A gazdag programkínálat a résztvevők ismereteinek bővítéséhez járult hozzá. Megismerkedhettek az ABB Kft.-nél folyó mentorprogrammal, amely a női mérnöki pálya iránt érdeklődőket segíti a sikeres pályaválasztásban.
Jó gyakorlatként mutatkozott be a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Digitális közösségi Alkotóműhelyében (DKA) megvalósuló LOL-DKA program (Labor of Logic - DKA), amely a projektversenyek és pályaorientációs rendezvények helyszíneként segíti a tanulókat és általános iskolás fiatalokat az életútjuk tervezésében.
A délelőtti projektoktatás szekcióban már nem kizárólag műszaki területen kerültek a „best practicek” terítékre. Gasparek Ildikó, a Győri Szakképzési Centrum Krúdy Gyula Turisztikai és Vendéglátóipari Technikum oktatója a délelőtti szekcióban bemutatta az idegenvezető és turisztikai szervező képzésben elért eredményeiket. Kezdeményezésük egyedülálló, hiszen a Győri Ipartörténeti Alapítvánnyal együttműködve egy olyan szakma esetében biztosítják a tanulók számára a gyakorlati ismeretek megszerzését, kreativitásuk, problémamegoldási készségük fejlesztését, amely esetében a duális vállalati partnerek jelenléte a képzésben többnyire nem biztosított.
Tanka Ágnes, a Nógrád Vármegyei Szakképzési Centrum Szondi György Technikum és Szakképző Iskola igazgatója és meghívott vendége, Kanyó Balázs fafaragó mester „A mi kapunk” című ágazatokon átívelő együttműködési programot mutatta be, amely képes volt megmozgatni egy iskola szinte minden oktatott szakmájában tanuló diákját egy közös cél elérése érdekében. Nemcsak a kooperatív munka fontossága állt a kezdeményezés fókuszában, hanem a kapu motívumaiban fellelhető magyar mondavilág megismerése is.
A pályaorientáció szekció első jó gyakorlatát Gombos Norbert szakmai főigazgató-helyettes és Dekiszkyné Fejér Rita mentorkoordinátor mutatták be Pályaorientáció és középiskolai mentorprogram a Váci Szakképzési Centrumban címmel. A több éve sikeresen működő többrétegű program az együttműködésen, a minden részletre való odafigyelésen és a jól felépített mentori rendszeren alapul. Madariné Ádám Györgyi főigazgató-helyettes a Kecskeméti Szakképzési Centrum Online Karrier Napok eseménysorozatának részleteibe avatta be a jelenlévőket, mely tíz napon keresztül kínál lehetőséget órarendszerűen szervezett Teams-értekezletek keretében különböző cégek, szakmák és szakmai lehetőségek megismerésére.
A délutáni szekciók már aktív csoportmunkával folytatódtak. A Svájci-Magyar Együttműködési Programban kedvezményezett szakképzési centrumok mutatták be különleges jó gyakorlataikat a pályaorientáció terén, és elkészült a további fejlesztések alapjául szolgáló közös dokumentum a jó gyakorlat gyűjtemény fejlesztési kereteiről. A másik csoportban a projektalapú oktatáshoz és vizsgáztatáshoz kapcsolódóan a tanulók hozott tudásának elismerését támogató programmal való lehetséges szinergia, az akkreditált szakképzési vizsgaközpontokat érintő új akkreditációs szabályozás tervezett fejlesztésre gyakorolt hatásai és kapcsolódási pontjai, valamint a fejlesztési munka során használt egységes dokumentumok tartalmi elemei kerültek megvitatásra.
A szakképzési centrumokkal kialakított partnerség a 2025. március elején megvalósuló svájci tanulmányút keretében folytatódik, amelynek házigazdája egy svájci szakképző intézmény a CPNV Centre Professionnel du Nord Vaudois lesz.
Forrás/Kép: IKK
Érdekes lehet számodra
Országos Képregény Pályázat középiskolások számára
Sikeres átmenetek az oktatási szintek között