- #Fejlesztések
7/20/2022
9 perc olvasási idő
Címkék
szakképzésA digitális átállás támogatására irányuló magyarországi szakképzési fejlesztések
„Hungary: supporting digital transition of VET” címmel az Európai Szakképzésfejlesztési Központ (Cedefop) publikálta a ReferNet projekt keretében készített nemzeti hírt a szakképzési fejlesztések útján történő digitális átállás támogatásáról.
A nemzeti hír szerzője Meleg Tímea, a Kulturális és Innovációs Minisztérium osztályvezetője. Az angol nyelvű nemzeti hír itt érhető el. Az alábbiakban a hír magyar fordítását közöljük:
A digitális átállás támogatása szakképzési fejlesztések útján
A digitális technológiák folyamatos fejlődéséből, az információ szerepének felértékelődéséből, a munkaerő-piaci elvárások gyors változásából adódóan a szakképzés jelentős kihívásokkal néz szembe. Magyarország több szakképzést érintő digitális fejlesztési projektet indított el összhangban a Szakképzés 4.0 stratégia és a Digitális Oktatási Stratégia céljaival.
A 21. század társadalmainak legfontosabb célkitűzései között említhető a társadalmi különbségek mérséklése a digitalizáció segítségével és a digitális átalakulás támasztotta kihívásokra történő megfelelő válaszadás. Ezen célokkal és a magyarországi szakképzési célkitűzésekkel összhangban több digitális fejlesztési projekt került elindításra.
- Digitális tananyag-fejlesztési projekt
A magyar szakképzés rendszerének 2020. évi átalakítását követően komplex, az új szakmastruktúrához illeszkedő digitális tananyag-fejlesztési program került elindításra kb. 13,5 Mrd Ft (36 m EUR) keretösszegből. Az elkészült, modulárisan felépülő digitális tananyagok több szakma szakmai oktatása és szakmai képzése során is felhasználhatók. Az akkreditált digitális tartalmak a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszeren (KRÉTA) keresztül érhetők el. Az első ütem megvalósítása még folyamatban van, a 2021. év végéig megvalósult eredményeket a következő táblázat ismerteti:
Közismereti tananyagok (pcs) | Szakképzési tananyagok (pcs) | Összes tananyag (pcs) | |
Kéziratok | 85 | 227 | 312 |
Digitális tananyagok | 53 | 226 | 279 |
Forrás: saját szerkesztés GINOP projekt adatok alapján
Az elkövetkező években további kb. 35 Mrd Ft (97,2 m EUR) összegű uniós forrás áll rendelkezésre a digitális tananyagfejlesztésre.
- Digitális Szakképzési Tananyagtár kialakítása
A koronavírus járvány eredményeként hirtelen nagy kereslet támadt a digitális tananyagok, online formában oktatható segédanyagok és digitális tartalmak iránt. Ezen igények kielégítése céljából került létrehozásra a Digitális Szakképzési Tananyagtár, ami egy tudásmegosztó honlap oktatók számára. A fejlesztés célja egy olyan platform kialakítása volt, mely jól strukturált, könnyen hozzáférhető és hosszú távú megoldásként szolgál. A felület akár a KRÉTA rendszeren keresztül is hozzáférhető az oktatók számára, külön az oldalon történő regisztráció nélkül. A következő táblázat mutatja a tudásmegosztó rendszert használók főbb adatait. A statisztikai adatokból látszódik, hogy a használatra vonatkozó számok folyamatos növekedést mutatnak.
Lekérdezés dátuma | Össz méret [GB] | Könyvtár [db] | Fájl [db] |
2020. május | 22 | 802 | 2264 |
2020. december | 37 | 920 | 3375 |
2021. augusztus | 39 | 1027 | 3970 |
2022. február | 44 | 2427 | 5073 |
Forrás: saját szerkesztés felhasználói adatok alapján
- Felnőttek digitális kompetenciáinak fejlesztését célzó projekt megvalósítása
A rövid idejű, intenzív fejlesztési projekt célja a digitális szakadék csökkentése a digitális készségek és kompetenciák fejlesztése által. Az elsődleges célcsoport azon hátrányos helyzetű, digitálisan alacsony kompetenciákkal rendelkező, munkaképes korú, hátrányos helyzetű térségekben élő felnőttek voltak, akiknek digitális fejlesztésre volt szükségük. A projekt teljes időtartama alatt 264 369 fő fejezte be a képzéseket, akiknek 98%-a sikeres vizsgát is tett. A projekt összköltsége 22,9 Mrd Ft (61,1 m EUR) volt.
A szakképzés tartalmának innovatív megújítása, a digitális átalakulásra történő felkészülés kiemelt feladatként jelentkezik a szakképzési fejlesztési célok között. A tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez és a munkaerő-piacra történő sikeres belépéshez elengedhetetlenek a digitalizációt támogató programok megvalósítása.
További információk:
VET 4.0 stratégia (angolul):
https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/angol_szakkepzes_4_0_20210421pdf-1630061765173.pdf
Magyarország digitális oktatási stratégiája (angolul):
https://digitalisjoletprogram.hu/files/0a/6b/0a6bfcd72ccbf12c909b329149ae2537.pdf
Digitális Szakképzési Tananyagtár elérési helye: https://box.edu.hu
A cikkben jelzett digitális fejlesztési projektekről további információk (magyarul):
GINOP 6.2.4.: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/624_tajekoztato_honlap_20211210pdf-1639141660107.pdf; https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=798&Itemid=269#system-message-container
GINOP 6.2.8.: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/ginop_628_20210927pdf-1632743760674.pdf;
GINOP 6.1.2.: https://ginop612.nive.hu/projekt
Hír forrása: Cedefop
Kép forrása: Cedefop
Érdekes lehet számodra
A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk második részében a Specializált gép- és járműgyártás ágazatról beszélgetünk Bujdosó Sándorral, a Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum oktatójával.
A tudományos olimpikonok mellett Magyarország leginnovatívabb iskoláit is keresi a Magyar Innovációs Szövetség.
Hetedik alkalommal rendeztek Fa- és bútoripari szakmai napot