Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Svájci-Magyar Együttműködési Program

    9/17/2025


    5 perc olvasási idő


    Címkék

A projektalapú szakképzés nyomában

Második tanulmányút Svájcban

2025. szeptember 8–12. között, a Svájci-Magyar Együttműködési Program II. időszakának keretében, magyar szakképzési szakemberekből álló delegáció vett részt egy ötnapos tanulmányúton a svájci Vaud kantonban, ahol a kompetenciaalapú tanulás, a projektalapú oktatás és vizsgáztatás gyakorlati megoldásait ismerhették meg. A program szakmai partnere a delegációt fogadó CPNV Centre Professionnel du Nord Vaudois (Észak-Vaudi Szakképző Központ, CPNV) volt. Az utat az IKK Nonprofit Zrt. szervezte svájci partnerintézményével szorosan együttműködve; szakemberei csoportvezetőként és koordinátorként kísérték a delegációt.

A résztvevők ellátogattak a Svájci Szövetségi Szakképzési Egyetemre (Swiss Federal University for Vocational Education and Training, SFUVET) is, ahol előadást hallgattak meg az oktatók továbbképzéséről. A képzés svájci modellje példaértékű: a szakmai oktatók nemcsak a szakterületükön kell, hogy kiválóak legyenek, hanem kötelező pedagógiai, módszertani és didaktikai felkészítést is kapnak. A bemutatott rendszer jól illusztrálta, hogy az oktatók folyamatos fejlődése kulcsfontosságú a magas színvonalú szakképzés biztosításához.

 

A program során a résztvevők betekintést nyerhettek továbbá abba, hogy miként működik a háromoldalú partnerség a szövetségi intézmények, a kanton és a munkaadók között. A CPNV szakképző központban, a Coop vállalat képzési központjában, valamint a VELEDES (Vaud kantoni kereskedelmi szövetség) és a CIFC-VD (Communauté d’Intérêt pour la Formation Commerciale du Canton de Vaud) szakmai szövetségeknél tett látogatások mind azt mutatták, hogyan épül be a valós munkahelyi gyakorlat és a digitális portfólió-készítés a diákok tanulási folyamatába.

A tanulmányút során többször szóba került az éppen bevezetés alatt álló reform, amely tantárgyak helyett szakmai, személyes, szociális és módszertani kompetenciák köré szervezi a tanulást. A résztvevők láthatták, hogyan valósulnak meg az egész országban egységes projektek, a szerepjátékokra épülő vizsgák és a digitális portfóliók, amelyek révén a diákok valódi munkahelyi helyzetekben bizonyíthatják felkészültségüket.

Inspiráló volt a Coop központjában megismerni, hogy egyetlen vállalat több ezer tanulót képezve is képes személyre szabott támogatást, mentorálást és karrierutakat biztosítani. A CEI (Centre d’Entreprises et d’Innovations) innovációs központban pedig a résztvevők megtapasztalhatták, miként szolgálnak a vállalatközi tanfolyamok és központok biztonsági hálóként azok számára, akik nem találnak azonnal gyakorlati helyet.

A tanulmányút tapasztalatai megerősítették, hogy a projektalapú oktatás, a digitális portfólió és az erősebb ágazati partnerség kulcsfontosságú lehet a magyar szakképzés fejlesztésében is.

A program következő tanulmányútja 2025. októberében lesz, amin a szakképzési centrumok pályaorientációval és karriertanácsadással foglalkozó szakemberei vesznek részt.

Forrás/Kép: IKK


Érdekes lehet számodra

Új segédanyag az MI bevezetéséhez borítókép
Új segédanyag az MI bevezetéséhez

Egy 45 perces bevezető óra segít szilárd alapokat adni az iskolai alkalmazásához

# Tájékoztatók
Ágazatválasztó – 10. rész: Épületgépészet ágazat borítókép
Ágazatválasztó – 10. rész: Épületgépészet ágazat

Okosotthonok, modern technológia, fenntarthatóság és biztos megélhetés: ezért vonzó ma az épületgépészet

# Tájékoztatók
Mesterséges intelligencia az iskolában borítókép
Mesterséges intelligencia az iskolában

Ingyenesen letölthető magyar nyelvű útmutató készült tanárok számára

# Tájékoztatók