Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    7/18/2025


    8 perc olvasási idő


    Címkék

Digitális készségek fejlesztése a szakképzésben

A szakképzés jövője ma - cikksorozat 2. rész

A digitális jövő már a jelenben elkezdődött a szakképzésben. Azonban ahhoz, hogy valóban inkluzív és hatékony legyen, minden tanulónak és oktatónak esélyt kell kapnia a digitális írástudás elsajátítására. A technológia nem csupán eszköz, hanem lehetőség is az oktatás megújítására – de csak akkor, ha tudatosan és felelősségteljesen használjuk. Nyári minisorozatunk mai része Michail Papazoglou írása alapján készült, amely a European School Education Platform felületén jelent meg „Embracing digital skills in vocational education” címmel.

 

A szakképzés jövője digitális – de mindenkinek helyet kell benne kapnia


A mai társadalomban már nem választható lehetőség, hanem alapvető követelmény a digitális eszközök használata. Az okostelefonok és más digitális eszközök egyre gyakrabban jelennek meg pedagógiai segédeszközként a szakképzésben, lehetővé téve a valós idejű kommunikációt, az erőforrásokhoz való hozzáférést és az interaktív tanulást. A Cedefop kutatásai rámutatnak, hogy a digitalizáció alapjaiban formálja át a tanulási környezeteket és az oktatási gyakorlatokat Európa-szerte.

Ugyanakkor a digitális szakadék továbbra is komoly probléma. Az ICILS 2023-as felmérése szerint az EU 14 éves tanulóinak 43%-a nem éri el az alapvető digitális készségek szintjét – sőt, sok országban romlott a helyzet az előző évekhez képest. A pedagógusok esetében, a TALIS adatai szerint, csupán 60%-uk rendelkezik a munkájukhoz szükséges digitális kompetenciákkal.

 

Több, mint gombnyomogatás – mit jelent valójában a digitális írástudás?


A digitális írástudás nem merül ki abban, hogy valaki tudja használni az eszközöket, sokkal inkább arról szól, hogy képes kritikusan értelmezni az online tartalmakat, felelősen kommunikálni, és biztonságosan eligazodni a digitális világban. Aki ezekkel a készségekkel nem rendelkezik, könnyen kimarad az oktatási és munkaerőpiaci lehetőségekből.

A digitális világ árnyoldalai – például a kibertérben zajló zaklatás – pedig arra is rávilágítanak, mennyire fontos a digitális állampolgárság fejlesztése: vagyis az, hogy a tanulók képesek legyenek felelősen, tiszteletteljesen és biztonságosan viselkedni online környezetekben is. Ehhez nemcsak készségekre, hanem világos szabályozásra és tudatos iskolai nevelési stratégiákra is szükség van.

Cedefop jelenleg egy olyan projektet valósít meg, amely nyolc uniós tagállam szakképzési tanterveiben térképezi fel a digitális készségek jelenlétét, hogy feltárja az innovatív gyakorlatokat, és azonosítsa a fejlesztendő területeket.

 

Lehetőség és kihívás egyben: hogyan segíthetnek a digitális eszközök?


A pedagógusoknak kettős kihívással kell szembenézniük: egyrészt ki kell aknázniuk a digitális eszközök lehetőségeit, másrészt meg kell védeniük a tanulókat az azokkal járó kockázatoktól.

Az EU több kezdeményezéssel is támogatja az iskolák digitális átállását, ilyen például a DELTA munkacsoport (Digital Education: Learning, Teaching and Assessment), amely az oktatás digitális megújításán dolgozik.

A megnövekedett online jelenlét új veszélyeket is hoz: a WHO adatai szerint a 2018 és 2022 közötti időszakban 15%-ra nőtt azoknak az európai fiataloknak az aránya, akik tapasztaltak már online zaklatást. Emellett a túlzott képernyőidő, az eszközökhöz való egyenlőtlen hozzáférés és az alacsony szintű digitális kompetencia szintén fokozhatják a stresszt és a társadalmi kirekesztettség érzését.

A Cedefop ezért olyan forrásokat és eszközöket fejlesztett, amelyek segítenek ezek kezelésében:

  • A szakképzés korai iskolaelhagyás elleni eszköztára: biztonságos digitális tanulási környezet kialakításához
  • Tanári szerepvállalás: hogyan ismerjük fel és kezeljük a zaklatást, hogyan alakítsunk ki világos online viselkedési szabályokat, és hová fordulhatnak a tanulók segítségért
  • Digitális befogadás és jóllét: olyan beavatkozási modell, amely segít egyensúlyban tartani a digitalizációt és a mentális egészséget

 

Hogyan lehetünk felkészültebbek? – javaslatok a digitális szakképzéshez


A digitális eszközök beépítése a szakképzésbe rengeteg lehetőséget rejt, de csak akkor lesz valóban inkluzív, ha tudatosan és felelősen történik. A Cedefop munkája alapján az alábbi lépések segíthetik a sikeres megvalósítást:

  • Átfogó digitális írástudás oktatása: a technikai ismeretek mellett a digitális viselkedés kritikus megértésére is szükség van
  • Kiberzaklatás elleni szabályzatok kialakítása: prevenciós kampányokkal, bejelentési lehetőségekkel és célzott segítségnyújtással
  • Pedagógus-továbbképzés: a tanárok felkészítése a digitális és innovatív tanítási módszerek alkalmazására

A digitális szakképzés jövője akkor lesz valóban fenntartható és sikeres, ha egyszerre nyújt teret az innovációnak, és biztonságos, befogadó tanulási környezetet is teremt. Ehhez nemcsak eszközökre, hanem tudatos pedagógiai szemléletváltásra is szükség van.

A pedagógusoknak és döntéshozóknak szóló üzenet egyértelmű: tájékozódjanak, cselekedjenek, és biztosítsák, hogy a szakképzés minden tanuló számára elérhető, korszerű és digitálisan felkészült legyen.

 

Forrás: A school-education.ec oldalán belül Itt elérhető


Érdekes lehet számodra

Nyíregyházi diákok arattak sikert Budapesten borítókép
Nyíregyházi diákok arattak sikert Budapesten

Duális képzőhelyek keresését segítő platform ötlete nyert a START Ideathonon

# Rendezvények
Klasszis TopDesign 2025 borítókép
Klasszis TopDesign 2025

Formaruha kreatív pályázati lehetőség!

# Felhívások
Továbbra is a technikumok a legnépszerűbbek borítókép
Továbbra is a technikumok a legnépszerűbbek

A gyakorlatorientált képzés és a biztos elhelyezkedés lehetősége vonzza a diákokat

# Tájékoztatók