- #Tájékoztatók
8/11/2025
11 perc olvasási idő
Címkék
Digitális megoldásokkal a világ jobbá tételéért
Két különleges szakképzési projekt a Digitális Témahétről - A szakképzés jövője ma - cikksorozat 4. rész
A Digitális Témahét 2025 újabb két díjazott szakképzési projektje mutatja meg, mire képesek a diákok, ha a technológia eszköz, a tanulás pedig valódi élmény. Az egyik projektben szoftveres megoldásokkal keresték a választ arra, hogyan segíthetünk a fenntarthatósági célok elérésében, a másikban pedig egy egész évfolyam utazott végig Európán – saját készítésű magazinnal és kézzel fogható kreatív produktumokkal. A Tech for Green és a Barangoló című projektek nemcsak a diákok digitális és problémamegoldó kompetenciáit fejlesztették, hanem aktív gondolkodásra és együttműködésre is nevelték őket – a jövő tanulási kultúráját előrevetítve.
Tech for Green - Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum
Projekt címe: Tech for Green
Intézmény: Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum
Tanórák száma: 30 tanóra
Bevont tantárgyak: IKT projektmunka, webfejlesztés, programozási alapok
Ágazat, tanulók életkora, létszáma: Informatika és távközlés ágazat (Szoftverfejlesztő és -tesztelő szakma), 11. évfolyam (17-18 éves diákok), 68 fő
Központi megoldandó probléma/kérdés: Tehetünk-e a globális célokért egyénként?
Projekt produktumainak online elérhetősége:
A produktumok itt elérhetőek.
A Digitális Témahét során elnyert díj/kategória: „Programozási” különdíj
A projekt rövid leírása:
A projekt során a tanulók megismerkedtek a globális célok kapcsán a fenntarthatósági kihívásokkal. MI tutorok segítségével információkat gyűjtöttek a célokért küzdő kiemelkedő személyek munkásságáról, tanulmányozva a küzdelmeiket. Ezekből is inspirálódva saját informatikai alapú megoldásokat terveztek és dolgoztak ki 4 fős csapatokban.
A 11. évfolyamos diákok közel harminc digitális fejlesztést valósítottak meg: többek között mikrovezérlőkkel működő meteorológiai állomást, 3D nyomtatott szerkezeteket, társadalmi problémákra érzékenyítő alkalmazásokat, weboldalakat és oktató játékokat hoztak létre. A projektek célja nemcsak a technológiai fejlődés bemutatása, hanem a környezeti és társadalmi tudatosság erősítése volt.


Barangoló - Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium
Projekt címe: Barangoló
Intézmény: Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium
Tanórák száma: 10 tanóra
Bevont tantárgyak: digitális kultúra, matematika, földrajz, fizika, biológia, természettudomány, történelem, irodalom, testnevelés, hittan, vizuális kultúra, ének-zene
Ágazat, tanulók életkora, létszáma: Gazdálkodás és menedzsment – Közlekedés és szállítmányozás – Turizmus-vendéglátás, gimnáziumi osztály, 9. évfolyam (14-16 éves diákok), 125 fő.
Központi megoldandó probléma/kérdés: Hogyan tudjuk bemutatni egy európai ország értékeit úgy, hogy mások is kedvet kapjanak annak megismeréséhez?
Projekt produktumainak online elérhetősége:
A produktumok itt elérhetőek.
A Digitális Témahét során elnyert díj/kategória: „Tanulás támogatása” különdíj
A projekt rövid leírása:
A Barangoló projekt egy hathetes, komplex oktatási program a 9. évfolyamos diákok számára, amely során Európa egy-egy országát dolgozták fel 3-4 fős csapatokban. A diákok választottak egy országot, majd kreatív, adat-alapú és vizuálisan vonzó módon feldolgozták azt úgy, hogy bemutatták annak társadalmi, gazdasági, kulturális és természeti sajátosságait. A projekt célja volt, hogy felfedezzék, mitől lesz egy ország egyedi és különleges, majd ezt meggyőzően, inspiráló módon közvetítsék társaik felé. Cél volt továbbá a tantárgyközi kapcsolatok megerősítése, a tanulási technikák fejlesztése, a digitális, matematikai, földrajzi, és kreatív kompetenciák, illetve az együttműködési készség fejlesztése. Az önálló tapasztalat- és ismeretszerzés, valamint a problémamegoldás előmozdítása.
A csapatok feladata két produktum elkészítése volt, amely egy, az adott országra jellemző, kézzelfogható termékből és két A4-es méretű, digitálisan elkészített, magazinba szánt oldalból állt. A saját kezűleg elkészített, kézzel fogható produktum lehetett például az ország nemzeti étele, egy népviseletbe öltöztetett baba, vagy egy jellegzetes épület kicsinyített mása. A Barangoló Magazinba szánt két oldalra a diákok a szöveges információk mellett például fotót, hangfájlt, fotomontázst, diagramot helyezhettek, melyek kötelező és választható elemeket is tartalmaztak (pl. statisztikai grafikon, hang- vagy videófájl, vallási, történelmi, irodalmi vagy művészeti vonatkozások). Elkészítéséhez többnyire PowerPointot, illetve Canva alkalmazást használtak a diákok, s végül az összes csapat munkája egy közös, lapozható digitális magazinban kapott helyet. A projektzáró eseményen egy-egy kiselőadás formájában bemutatták a csapatok a magazinba szánt oldalaikat és a kézzel készített produktumukat. Beszámoltak a munka menetéről, az esetleges nehézségekről és arról, hogy mit adott nekik a projekt. Az elkészített alkotásokból egy kiállítás készült, az egész évfolyam által közösen összeállított magazin pedig az intézmény honlapján elérhető.
A tanulók a projektben lelkesen vettek részt. A záró eseményen és a munka végén kitöltött kérdőívben több csapat számolt be arról, hogyan tették túl magukat a kezdeti nehézségeken és jutottak el az eredményes együttműködésig. Megértették a személyes felelősségüket a siker érdekében. Elmondták, hogy fejlődtek a digitális kompetenciáik, szélesedtek ismereteik. Élményt jelentett számukra a problémák sikeres megoldása, és büszkén mutatták be végül az elkészült termékeiket.
A Barangoló projektről bővebben itt olvashat, továbbá a magazin itt tekinthető meg.
A projekthez kapcsolódó kisfilm összefoglalója itt érhető el.

Gratulálunk minden résztvevő diáknak és pedagógusnak a lelkes, kreatív és értékteremtő munkához! A bemutatott projektek kiváló példái annak, hogy a projektpedagógia hogyan alakíthatja élményszerűvé és kompetenciafejlesztővé a tanulást a szakképzésben is. Megmutatják, hogy a digitális eszközök akkor válnak valóban értékessé, ha tudatosan, nem öncélúan, a tanulási célokhoz igazítva alkalmazzuk őket. Így a technológia nem pusztán eszköz marad, hanem a kreativitás, az együttműködés és a problémamegoldás katalizátora.
További inspirációért és a 2026-os Digitális Témahétre való felkészüléshez érdemes ellátogatni a Digitális Témahét oldalra, ahol a jövő tanításához és tanulásához is számos új ötlet várja az érdeklődőket.
Forrás: IKK
Kép: IKK
Érdekes lehet számodra
A megújult szakképzési rendszer egyik kiemelt célja a fiatalok pénzügyi tudatosságának erősítése
A szakképzés nemzetköziesítésének témájával zárult idei webinárium-sorozatunk
A fejlesztés eredményeképpen a zempléni város az élelmiszeripar egyik központjává válhat