- #Fejlesztések
5/26/2020
5 perc olvasási idő
Címkék
digitálisképzés
online
KRÉTA
Digitális módszertani támogatások, továbbképzések pedagógusoknak
Hazai és nemzetközi ajánlások a digitális munkarend alatt pedagógusoknak
A tantermen kívüli digitális oktatás hatékonyságának egyik kulcsa a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése. Ennek elősegítése érdekében a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai rövid, adatlap-alapú felmérést végeztek a hazai pedagógus-továbbképzést biztosító szervezetek körében, hogy megtudják: milyen ingyenes módszertani támogatások, illetve digitáliskompetencia-fejlesztést nyújtó e-learning képzések állnak pillanatnyilag a tanárok rendelkezésére.
A pedagógusoktól olyan megoldások beküldését várták, amelyek térítésmentesek és a digitális pedagógiai kompetencia fejlesztését támogatják, emellett hatékony megoldásokkal tudnak hozzájárulni a vírushelyzetben távoktatásban dolgozó pedagógusok eredményesebb munkavégzéséhez.
A kutatás eredményeként a digitális munkarendet segítő ingyenes módszertani támogatásokkal és e-learning pedagógus-továbbképzésekkel, valamint európai uniós ajánlásokkal is bővült a DPMK távoktatást segítő online adatbázisa.
A hazai, általános iskolai távoktatás támogatására a Klebelsberg Központ a KRÉTA felületéről elérhető digitális módszertani anyagot tett közzé, míg a középiskola és a felsőoktatás közötti átmenet könnyítésére az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete ingyenesen tette hozzáférhetővé a Digitális módszerek alkalmazása a középiskola és a felsőoktatás közötti átmenet könnyítésére elnevezésű továbbképzését. A digitális segédanyagok célja, hogy a szakképzésben, a középiskolai oktatásban, valamint a felsőoktatásban résztvevő pedagógusok képesek legyenek az ismeretszerzést digitális eszközök gyakorlati alkalmazásával segíteni, megismerjék az új formális és informális tanulási módszereket és a tanóráikba beágyazva a diákok képességeinek fejlesztéséhez hatékonyan alkalmazzák a rendelkezésükre álló digitális eszközöket.
Kiemelt fontosságú terület a pályaorientációs tevékenység szerepének megismerése és alkalmazása a tanári munkában, valamint az új módszerek és eszközök alkalmazásával segíteni a középiskolás tanulók felkészítését a felsőfokú tanulmányaikra. A mindezen területekre alkalmazható módszertani ajánlások azt a célt szolgálják, hogy a középfokú és felsőfokú oktatás közötti szakadék csökkenjen és mérséklődjön a felsőfokú oktatásban a lemorzsolódás, valamint a pedagógus megismerje a reflektív magatartás és a szakmai fejlődés összefüggéseit és elsajátítsa a tudásátadás legújabb módszereit.
A Komplex Alapprogram 30 órás távoktatási továbbképzése a pedagógusok felkészülését segíti az IKT-alapú óratervezés módszertanára és a tanulás-tanítás folyamataiban alkalmazható, innovatív módszertani megoldások alkalmazására. A továbbképzési anyag abban is segít, hogy elsajátításával az oktatók a diákok számára tudatos digitális magatartást közvetítsenek, melyen keresztül saját és tanítványaik digitális kultúrája is fejlődhet.
A DPMK munkatársai egy linkgyűjteménnyel a nemzetközi kínálatra vonatkozóan is kutatást folytattak, amelynek köszönhetően további, az Európai Unió által közreadott oktatási anyagokkal bővült a digitális ajánlások tárháza.
Mivel nem létezik olyan univerzális megoldás, amely minden pedagógiai helyzethez egyformán felhasználható, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ olyan módszerek feltérképezésével kívánja segíteni a pedagógusok munkáját, amelyek a leginkább illeszkednek az adott oktatási területekhez, körülményekhez, valamint az aktuális tanulócsoport igényeihez és lehetőségeihez.
Forrás: IKK, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ
Kép illusztráció: Shutterstock
Érdekes lehet számodra
Negyedik alkalommal rendezték meg a Hello Szakma pályaválasztási kiállítást Debrecenben
A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk következő részében a Sport ágazattal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Csengeri Mária, a Győri SzC Sport és Kreatív Technikum igazgatója ismerteti a vele készített interjúban.