- #Svájci-Magyar Együttműködési Program
12/11/2025
7 perc olvasási idő
Címkék
Új módszertani fejlesztések a hazai szakoktatásban
Szakmai tájékoztató rendezvény mutatta be az SM01-VET Szakképzési program Magyarországon első évének eredményeit
Budapesten, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrumban 2025. december 9-én került sor a Svájci–Magyar Együttműködési Program II. időszakában megvalósuló SM01-VET Szakképzési program Magyarországon támogatási intézkedés első évét összegző szakmai rendezvényére. A programoperátor, az IKK Nonprofit Zrt. által szervezett esemény a két programkomponens – SM01-1 VET A szakmai oktatás és vizsgáztatás módszertanának megújítása, valamint SM01-2 VET A pályaorientáció megerősítése – előrehaladását és mérföldkőnek számító fejlesztési eredményeit mutatta be azon szakképzési centrumok szakembereinek, amelyek nem vesznek részt a program megvalósításában. A rendezvény célja az volt, hogy az országosan alkalmazható módszertani megoldásokat ezek a centrumok is megismerhessék, és saját működésükben is előkészíthessék adaptációjukat.

A program első részében Pölöskei Gáborné stratégiai főigazgató asszony köszöntője után Hudacsek László Péterné szakmai igazgató ismertette a program első évének eredményeit és a jövőbeni fejlesztési irányokat, ezt követően dr. Majorosi Anna szakmai vezető mutatta be a módszertani megújítást támogató fejlesztéseket.
Az előadások rávilágítottak arra, hogy a 2025-ben indult megvalósítási időszak már az első évben jelentős szakmai előrelépést hozott mindkét komponensben.
Mérföldkő: két új módszertani kiadvány bemutatása
A rendezvényen a résztvevők az országban először ismerhették meg a két kulcsfontosságú, országosan adaptálható módszertani segédanyagot:
- Projektszemlélet a szakképzésben – módszertani kézikönyv, amely a projektalapú oktatás és vizsgáztatás pedagógiai-, szervezési- és értékelési kereteit tárgyalja, és ágazatspecifikus példákkal támogatja a bevezetést.
- Pályaorientáció és karriertanácsadás a szakképzésben – módszertani útmutató és jó gyakorlat gyűjtemény, amely a pályaorientációs tevékenységek fejlesztéséhez, egységes szemlélet kialakításához és a szakképzési szereplők széles körű együttműködéséhez nyújt rendszerszintű támaszt.
Mindkét kiadvány olyan alapdokumentum, amely a szakképző intézmények és duális partnereik szakmai gyakorlatába beépülve támogatja a kompetenciafejlesztést, az életpálya-tervezést és a tanulók munkaerőpiaci esélyeinek növelését.
A módszertani dokumentumok összeállításához hozzájárultak a fejlesztésben résztvevő munkatársak svájci tanulmányutakon szerzett tapasztalatai.

A szakmai szekciók a fejlesztési területek mélyebb bemutatását szolgálták
A program további részében két szekcióban, párhuzamosan folytatódott a szakmai munka.
A) Projektalapú oktatás és vizsgáztatás szekció
A módszertani kézikönyv részletes bemutatását követően a résztvevők betekintést kaptak:
– az ágazatspecifikus gondolkodás jelentőségébe, amely a kompetenciaalapú, projektfókuszú szakképzés egyik meghatározó iránya,
– a duális vállalati partnerekkel történő együttműködés új modelljébe, az intézményi ágazati mentorhálózat működésébe, valamint a vállalati szakemberek számára fejlesztett képzések és workshopok tapasztalataiba.
B) Pályaorientáció és életpálya-tanácsadás szekció
A szekció középpontjában az egységes pályaorientációs szemlélet és a rendszerszintű fejlesztések álltak, ahol a résztvevők a módszartani útmutató részletes bemutatása után megismerhették:
– a pályaorientációs protokoll felépítését és jelentőségét, amely a vármegyei szintű tervezési- és együttműködési folyamatokat támogatja,
– a duális partnerek innovatív és élményalapú szerepét, különösen az interaktív pályaorientációs programokban, üzemlátogatásokban és versenyekben,
– valamint a Digitális Közösségi Alkotóműhelyekben alkalmazott élményalapú foglalkozásokat, amelyek gyors sikerélményt és valódi technológiai tapasztalatot nyújtanak a fiataloknak.
A program első évének fő üzenete
A bemutatott eredmények azt mutatják, hogy az SM01-VET program első éve sikeresen támogatta: a módszertani megújulás megalapozását a projektalapú oktatás területén, az ágazatspecifikus megközelítések és a duális együttműködések erősítését, valamint a pályaorientáció rendszerszintű fejlesztését és korszerűsítését.
A rendezvényen részt vevő szakemberek visszajelzései alapján a fejlesztések érezhetően hozzájárulnak a szakképzés minőségének emeléséhez, a tanulók kompetenciafejlesztéséhez és a munkaerőpiaci illeszkedés javításához. A következő év feladatai a módszertani anyagok széles körű adaptációjára, a szakmai szereplők közötti együttműködések kiszélesítésére és a jógyakorlatok /projektfeladatok /vizsgafeladatok kidolgozására irányulnak.
Forrás/Kép: IKK
Érdekes lehet számodra
Jövőre 126 szakképző intézmény értékelését végzi el az IKK
A napokban megérkeznek az ösztöndíjak a szakképzésben tanulók számláira