Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    # Tájékoztatók

    8/6/2019


    5 perc olvasási idő


    Címkék

    díj
    verseny
    innováció

A vakvezető robotkutya aranyérme

Programozó-világversenyt nyertek a szegedi tanulók a dániai Aarhusban

Egy okosvárosban közlekedő vakvezető robotkutya megépítésével nyerték el a nemzetközi zsűri tetszését Dániában a szegedi alsó tagozatos diákok, akik győzelmet arattak a múlt hét végén a World Robot Olympiad nevű, barátságos robot építő és programozó világversenyen. Az aranyéremmel hazatérő nyolc- és kilencéves gyerekek még a saját korosztályukban is a legfiatalabbak közé tartoztak, ezért tanárnőjük különösen büszke azt elért eredményre. 

A múlt hét végén rendezték meg a World Robot Olympiad (WRO) robotprogramozási verseny döntőjét a dániai Aarhusban, ahol 35 ország több mint 900, programozás és robotika iránt érdeklő fiatalja mérte össze tudását, több mint 150 csapatban. Bár az itthoni általános iskolai tantervekben egyelőre nem terjedt el széleskörűen a programozás oktatása (mint például Angliában, ahol ez már ötéves kortól mindenkinek kötelező), a legfiatalabb kategóriában mégis egy magyar csapat lett a győztes. A Manai Delal, Scurrah Linda és Kaszás Tamás alkotta háromfős csapat egy vakvezető robotkutyát álmodott és valósított meg, amelyik egy legóból épített okosvárosban közlekedik. A kutya megáll az akadályoknál, hangjelzést ad a vakoknak, és fényjelzéssel is felhívja a körülötte lévők figyelmét az általa vezetett vak kislányra. – Idén először vettünk részt a versenyen, én magam is májusban ismerkedtem meg a WeDo programmal, amellyel a gyerekek dolgoztak. A robotkutya ötlete az egyik kislány, Delal fejében született meg, és hónapokig tartó kemény munka várt a csapatra, mire sikerült létrehozniuk abban a formában, ahogy végül a versenyen bemutatták – mondta el lapunknak a magyar diá kokat felkészítő Özvegy Judit, aki a Szegedi Tudományegyetem fenntartásában működő SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium pedagógusa. Kiemelte: iskolájuk három tanulója a 8 és 12 év közötti kategóriá ban versenyzett, így a maguk nyolc, illetve kilenc évével még a saját korcsoportjukban is a legkisebbek közé tartoztak, ennek ellenére a zsűriben voltak olyan szakemberek, akik szerint a csapat munkája az idősebbek között is bőven megállta volna a helyét. – Rengeteg támogatást kaptunk az iskola vezetésétől és a szülőktől, a gyerekek pedig rendkívül kreatívak és szorgalmasak voltak, arról nem beszélve, hogy a nemzetközi zsűri előtt angol nyelven kellett bemutatniuk az alkotásukat, és válaszolniuk is kellett a bírók kérdéseire. Az, hogy ki mit épít, ebben a kategóriában teljesen a gyerekek fantáziájára volt bízva, pedagógiai szempontból ez előnyösebb is szerintem, mintha megadott paraméterek alapján kellett volna programozniuk – mesélte a tanárnő, aki szerint nagyon fontos, hogy játékos formában, a gyerekekhez közel álló témákban minél szélesebb körben jelenjen meg a közoktatásban a programozás. – Nagyon összetett pedagógiai munka volt, amit Özvegy Judit véghezvitt, hiszen a programozási ismeretek vagy a nyelvtudás mellett legalább annyira fontos, hogy a gyerekeket érzékennyé tette olyan témák iránt, mint a fenntarthatóság vagy mások segítése. Nem véletlenül jutott a diákok eszébe éppen egy vakvezető kutya – méltatta a felkészítőt Dobi János, az iskola igazgatója. Hozzátette: intézményükben már az alsóbb évfolyamokon is nagy hangsúlyt kap az informatikaoktatás, emellett próbálják ökoszemléletben nevelni a diákokat.

A magyar csapat mögött egyébként második helyen német, harmadik helyen pedig kínai tanulók végeztek. Előbbiek egy szelektív hulladékgyűjtő takarítórobotot alkottak, míg a távol-keleti diákok egy robothópárduccal modellezték a hegyvidéki életmód kihívásait. A győztes kisdiákok mellett több magyar csapat is indult, főleg az idősebb korcsoportokban, amelyek szintén dobogós vagy top 10-es helyezéseket értek el.

A robotikaverseny célja, hogy a fiatalokat közelebb hozza a természettudományos ismeretekhez, tantárgyakhoz, és ösztönözze őket a mérnöki, informatikai szakma választására. A csapatok Lego Mindstorms elemekből építették meg a robotokat, de versenykategóriától függően egyéb vezérlő, építőanyag vagy programozási nyelv használata is megengedett volt.

Forrás: Magyar Nemzet 

Szerző: Csókás Adrienn

Kép: Shutterstock


Érdekes lehet számodra

Modellvállalat szimulációs verseny felhívás 2022/23 borítókép
Modellvállalat szimulációs verseny felhívás 2022/23

A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. a GINOP-6.2.6-20-2020-00001 „Ágazati Képzőközpontok, okos struktúrák és képzőhely alternatívák” kiemelt projekt keretében ismét versenyt szervez „Modellvállalat” címmel.

# Tájékoztatók
Sportcsarnokkal bővült a szolnoki szakképző borítókép
Sportcsarnokkal bővült a szolnoki szakképző

Átadták a Szolnok SZC Petőfi Sándor Építészeti és Faipari Technikum sportcsarnokát a városi tanévnyitó ünnepségen.

# Tájékoztatók
Uniós kitekintés a tanulószerződéses gyakorlati képzésre: erős jövőképpel a stabilitásért borítókép
Uniós kitekintés a tanulószerződéses gyakorlati képzésre: erős jövőképpel a stabilitásért

A vállalati helyszínű gyakorlati képzések kitarthatnak a válság idején is - az érdekelt felek közötti együttműködés minőségétől, mélységétől és szerkezetétől függően – állapítja meg a Cedefop, az Európai Szakképzésfejlesztési Központ által közzétett, európai szintű összehasonlító tanulmány.

# Tájékoztatók