Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    10/21/2024


    10 perc olvasási idő


    Címkék

Ágazatválasztó – 2. rész: Specializált gép- és járműgyártás ágazat

A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk második részében a Specializált gép- és járműgyártás ágazatról beszélgetünk Bujdosó Sándorral, a Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum oktatójával.

Milyen szakmákat lehet választani a Specializált gép- és járműgyártás ágazaton belül? Mely területek a legdinamikusabban fejlődőek?

A Specializált gép- és járműgyártás ágazat 15 szakmáját én két nagy csoportba osztanám, tulajdonképpen az ágazat megnevezése alapján. Az egyik csoportot azok a szakmák képezik, melyek a járműgyártás folyamatait szolgálják ki. Természetesen, ha kell a járműgyártás mellett más típusú magasan automatizált és rugalmas gyártási folyamatokban is részt tudnak vállalni. Ezek a szakmák a gyártósori gépbeállító, fémszerkezetfelület-bevonó, autógyártó, ipari szerviztechnikus, járműipari karbantartó technikus, mechatronikus karbantartó és a mechatronikai technikus. Ennek a csoportnak a legösszetettebb szakmai tudást jelentő képviselője – véleményem szerint – a mechatronikai technikus, aki a gépészet, elektronika, informatika határterületein mozogva, ipari gyártósorok, rugalmas gyártórendszerek, ipari robotok üzemeltetését, javítását végzi, esetenként akár a gyártórendszer programozásában is részt tud vállalni. Szerintem a korszerű gyártórendszerek fontos működtetője a mechatronikai technikus, aki mind a kissorozatú gyártásban a rugalmas gyártórendszerek működtetésében, mind a nagysorozatú gyártás hatékony támogatója lehet. A szakmai tudásuk igen keresett a munkaerő piacon, és nem csak a járműgyártók részéről. Az ágazatban a szakmák másik csoportját a járműfenntartás, -javítás szakmái alkotják. A karosszérialakatos, járműkarosszéria-előkészítő, felületbevonó, a járműfényező, gépjármű-mechatronikus mellett ennek a csoportnak a legösszetettebb szakmája talán a gépjármű-mechatronikai technikus, amely szakma a korábbi autószerelő, autóelektronikai műszerész és autótechnikus szakmák összeolvadásából jött létre. Ez egy rendkívül keresett szakma. A diákok érdeklődése is nagyon erős, sok a jelentkező, és a javítóipar is rendkívül fogadókész ezek felé a szakemberek felé. A XXI. századi járműfejlődés eredményeként megjelenő hibrid- illetve elektromos járművek javító szakemberei a hibrid és elektromos gépjármű-mechatronikus és az alternatív járműhajtási technikus. Ezekben a szakmákban a hagyományos járműipari technológiákon kívül nagy hangsúlyt kap a járművekbe épített nagyfeszültségű rendszerek biztonságos javítási tevékenységének elsajátítása. Azt látom, hogy ezekre a szakemberekre már most is nagy az ipar igénye, és ez csak fokozódni fog a jövőben.

 

Milyen készségeket és tudást tartasz elengedhetetlennek a specializált gép- és járműgyártásban? Hogyan fejleszthetők ezek?

Ezekben a szakmákban általában nincs két egyforma feladat. Nagyon fontos, hogy az adott szakember alkalmazkodjon az elé kerülő feladathoz. Képes legyen a megoldásához vezető utat, módot, módszereket önállóan is megtervezni és végrehajtani. Ehhez a nagyon megalapozott szakmai tudás (melynek alapja a természettudományos tantárgyak előzetes alapos ismerete) mellett nagyon fontos a figyelem, a pontosság, az összefüggések megértésének képessége, a logika, és a kreativitás. Emellett természetesen, mint minden műszaki ember, legyen alapos és megbízható. 

 

Mi inspirál a legjobban ebben az ágazatban, és mi az, ami motivál a tanításban?

Én, mint végzettségemet nézve járműgépész mérnök, alapvetően az autójavítás szakembereinek képzésében veszek részt. Korábban autószerelőket, autóelektronikai műszerészeket, autótechnikusokat oktattam a szakmai ismeretekre, elsősorban a gépjármű szerkezettanra, diagnosztikára, jelenleg gépjármű mechatronikai technikusokat oktatok. Azt hiszem minden fiút, férfit inspirálnak az autók, érdekli őket, hogy hogyan működnek és örömmel látom, hogy mind több lány is ezt a szakmát választja. Én sem voltam és vagyok másként, nekem örök szerelem a jármű, legyen az autó, motor, repülőgép, vagy akár kerékpár. A tanításban az motivál, hogy nincs két egyforma óra, nap, tanév. Változnak a diákok, változik, fejlődik a tananyag és szellemileg frissen tart a fiatalok társasága, a fiatalos környezet. Szeretem ezt a változatosságot.

 

Kinek ajánlanád a specializált gép- és járműgyártást, és milyen fiatalok számára lehet ez a megfelelő hivatás?

Mindenkinek. De elsősorban azoknak, akik nem félnek egy életen át tanulni. Aki kellően motivált és a napi rutinjába beépül a szakmai fejlődés érdekében a mindennapos tanulás, olvasás, továbbképzéseken való részvétel, az sikeres lesz. És biztos vagyok benne, hogy nem csak ebben az ágazatban. Aki nem érzi ezt a belső hajtóerőt, az rossz szakmát választott. Szerintem ez a siker kulcsa.

 

Milyen elhelyezkedési lehetőségekkel számolhatnak azok, akik ezt az ágazatot választják? Milyen szakemberek iránt van legnagyobb kereslet?

 

Ahogy azt korábban is mondtam, az ágazatban végzett szakemberek iránt igen nagy a kereslet. Az országban számos helyen működnek olyan járműgyártással foglalkozó cégek, melyek felvevői, munkaadói lehetnek a végzett fiataloknak. A nagy autógyártók (pl. Audi, BMW, Mercedes, Suzuki, Opel stb.) és autóipari beszállító cégek (pl. Bosch, Schaeffler, ZF stb.) mellett az egyéb nagyipari vállalatok várják a gyártási folyamatokban jártas fiatal szakembereket. A járműfenntartásban pedig egyre nagyobb a szakember hiány. Alig találni már karosszérialakatosokat, járműfényezőket, illetve az autók javítását végző szerelő és elektromos szakembereket. A hibrid és az elektromos járművek javítóipara pedig éppen kiépülőben van, melybe tárt karokkal várják a megfelelő végzettségű és tudású fiatal szakembereket.

 

 

 

 

 

Hogyan látod ennek az ágazatnak a jövőjét, különös tekintettel az elektromos járművek és a fenntartható technológiák térnyerésére?

Amíg járműipar lesz, addig ezekre a szakmákra szükség lesz. Nem változtat a helyzeten az sem, hogy a járművek és a járművek használati módjai a kényszerítő környezeti körülmények, például a városok túlzsúfoltsága, a globális felmelegedés elleni küzdelem miatt, gyökeresen átalakulnak. A járműveink előállítása, gyártása, üzemeltetése egyre fenntarthatóbb, egyre kisebb környezeti terhelésű lesz. Ezzel a fejlődéssel lépést tartva jelent meg az ágazatban a hibrid és elektromos gépjármű-mechatronikus és az alternatív járműhajtási technikus. Ezekben a képzésekben már most is igen nagy hangsúlyt helyezünk a környezettudatos technológiák bemutatására és azok üzemeltetésére és javítására.

 

A Specializált gép- és járműgyártás ágazat szakmáinak részletesebb leírása itt olvasható.

Az ágazatban jelenleg szakmai oktatást folytató szakképző intézményekről térképes keresőnkben tájékozódhatnak az érdeklődők. (A 2025/2026-os tanévre 2024. október végén hirdetik meg képzéseiket az intézmények a középfokú felvételi eljárás keretében.) 

A Specializált gép- és járműgyártás ágazatban úgynevezett „okleveles technikusképzést” hirdető technikumok listája és az „okleveles technikusképzésről” részletes információ itt található.

A szakképzés nyújtotta lehetőségekről bővebb információ elérhető itt


Érdekes lehet számodra

Ösztöndíjak borítókép
Ösztöndíjak

Elindult az ösztöndíjak kifizetése a szakképzésben

# Tájékoztatók
Ágazatválasztó – 6. rész: Vegyipar ágazat borítókép
Ágazatválasztó – 6. rész: Vegyipar ágazat

Bátki Ottiliával, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum műszaki igazgató-helyettesével készített interjúnkból a Vegyipar ágazatról, azon belül is a vegyész technikus szakmáról tudhatnak meg többet ágazatválasztó interjúsorozatunk olvasói.

# Tájékoztatók
Fókuszban a szakképzés és jövőtervezés borítókép
Fókuszban a szakképzés és jövőtervezés

Októberben is folytatódtak a pályaválasztási rendezvények

# Tájékoztatók