- #Tájékoztatók
6/30/2022
9 perc olvasási idő
Címkék
diákfejlődés
szakma
Műhelyiskola
SzakképzésiCentrum
Konferencia a Siófoki Szakképzési Centrumban a rugalmas tanulási utak tapasztalatairól
A Siófoki Szakképzési Centrum az Erasmus+ Felnőttkori tanulás európai cselekvési tervének bevezetése (AL Agenda) projekt támogatásával konferenciát rendezett „Rugalmas tanulási utak a gyakorlatban – nehézségek és megoldások” címmel Balatonbogláron, a Mathiász János Technikum és Gimnáziumban.
A június 2-i konferencián az érdeklődők a hagyományos, személyes jelenlét mellett online formában is részt vehettek. A szakmai nap első részében előadók mutatták be a rugalmas tanulási utak gyakorlati megvalósulásának a tanév során felhalmozott tapasztalatait, majd a szakmai nap második felében a résztvevők tematikus workshopokon vehettek részt, ahol a rugalmas tanulási utak kapcsán felmerült kérdéseket, nehézségeket kis létszámú csoportokban dolgozták fel.
Horváth Péter, a Siófoki Szakképzési Centrum főigazgatója bemutatta a centrum iskoláit és az oktatott ágazatokat, szakmákat. Somogy megyében szignifikáns különbség figyelhető meg a Balaton-parti, valamint a Balatontól délebbre fekvő települések gazdasági és demográfiai mutatói között. Ezt a törésvonalat képezi le a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számának alakulása a Siófoki SZC iskoláiban. A centrum négy Balaton-parti iskolájában a 2H/3H-s tanulók aránya töredéke a marcali iskolában tapasztalhatónál. Az orientáció, a dobbantó és a műhelyiskola programok az egyik jelentős beavatkozási pontját jelentik a Siófoki SZC hátránykompenzációs tárházának.
Hudacsek Lászlóné, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) szakmai elnökhelyettese fenntartói szemszögből ismertette a rugalmas tanulási utak nyomon követését célzó statisztikákat, kitért az uniós célkitűzések és a rugalmas tanulási utak kapcsolódási pontjaira, valamint bemutatta a dobbantó és műhelyiskola programok pályakövetési eredményeit.
Leiner Vera, az IKK projektkoordinátora „Szakmai készségek fejlesztése, munkaerőpiaci esélyek növelése” című előadásában a Cedefop (Európai Szakképzésfejlesztési Központ) Skills Forecast elnevezésű online eszközét mutatta be, amely a munkaerőpiac által elvárt készségek előrejelzését teszi elérhetővé ágazatok, szakmák és országok szerint, látványos infografikák segítségével. Az online eszköz a rugalmas tanulási utat megvalósító programokban támogathatja a pályaorientációs és szakmaszocializációs tevékenységeket.
A Siófoki SZC Mathiász János Technikum és Gimnázium igazgatóhelyettese és egyben a rugalmas tanulási utakhoz kapcsolódó programok csoportjának vezetője dr. Magori Beáta, valamint Gabb Rita, a Siófoki SZC Hikman Béla Szakképző Iskola gyógypedagógusa a Siófoki SZC gyakorlatát mutatták be az orientációs évfolyam, a dobbantó program, és a műhelyiskola megvalósításában.
Sárosdi Bernadettől, a Tolna Megyei SZC I. István Szakképző Iskola igazgatójától a Tolna Megyei Szakképzési Centrumban működő dobbantó és műhelyiskola programok gyakorlatáról hallhattunk.
A Siófoki SZC-ben a rugalmas tanulási utakat megvalósító programok létjogosultságát igazolja a programok iránti érdeklődés, a lemorzsolódás megakadályozására tett erőfeszítések eredményei, a lemorzsolódottak oktatásba és társadalomba történő visszavezetésének szándéka és az esélyteremtés.
1. ábra: Rugalmas tanulási utak létjogosultsága a Siófoki SZC gyakorlatában (forrás: dr. Magori Beáta konferenciaelőadása)
A Mathiászban működő dobbantó és műhelyiskola programokban az oktatást diagnosztizáló mérésekre (bemeneti- és kimeneti mérések) alapozzák és személyes élményekhez kapcsolódó tanulást indukálnak. Eszközeik a kooperatív tanulásszervezés, a projektalapú oktatás, valamint a fejlesztő és támogató értékelés. Az iskola célja a csapatépítés, amely mind a diákok, mind az oktatók kötődését erősíti a programhoz, az iskolához és egymáshoz.
2. ábra: Siófoki SZC: Csapatot építünk!
3. ábra: Nonformális és informális tanulási környezet a Hikman Béla Szakképző Iskola orientációs programjában
(forrás: Gabb Rita konferenciaelőadása)
A csoportkohézió kialakítása a Hikman Béla Szakképző Iskola orientációs évfolyamán is kiemelt cél. Az orientációs évfolyamon tantárgyak oktatása helyett a tanulók kompetenciájának fejlesztése történik.
Kompetencia területek:
- Kommunikációs kompetenciák
- Tanulási kompetenciák
- Szociális kompetenciák
- Életpálya építéssel és a munkavállalói léttel kapcsolatos kompetenciák
- A munkavégzéshez kapcsolódó kompetenciák
- Digitális kompetenciák
- Alapkészségek
- Transzverzális készségek (kritikus gondolkodás, vállalkozói és kezdeményezőkészség, problémamegoldás, együttműködés képessége)
A szakmai nap második felében szervezett workshopok témái:
- Dobbantó program - problémák és megoldások. A workshopot vezette: dr. Magori Beáta
- Orientációs iskola - problémák és megoldások. A workshopot vezette: Gabb Rita
- Műhelyiskola - problémák és megoldások. A workshopot vezette: Sárosdi Bernadett
- Rugalmas tanulási utak adminisztratív és intézményi kérdései. A workshopot vezette: Leiner Vera
Kép forrásának megjelölése: Siófoki Szakképzési Centrum
Érdekes lehet számodra
Új ágazatban indított szakmai napokat az IKK Zrt.
Közös konferenciával zárult a HUN-ILA projekt és a Készségek Európai Éve Magyarországon
Idén az újonnan épült Dunakeszi Diáknegyed adott otthont az eseménynek.