- #ReferNet
9/30/2024
8 perc olvasási idő
Címkék
Magyarország: jelentősen nőtt a lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalok szakmához jutásának esélye
A Cedefop publikálta a rugalmas tanulási utak programokban szerzett tapasztalatokról készített cikket
2023 júliusától Magyarországon változott a szakképzési törvény és végrehajtási rendelete, melynek eredményeként jelentősen megnőtt a rugalmas tanulási utak programokban tanuló diákok és a részszakmát szerző fiatalok száma.
A végzettség nélküli iskolaelhagyás által veszélyeztetett fiatalok képzésben tartása, részszakmához, szakmához juttatása érdekében indultak el a rugalmas tanulási utak programok, melyek módszertana jelentősen különbözik a hagyományostól. A programok közül elsőként az egyéves orientációs évfolyam indult el hat évvel ezelőtt. Két évvel később bevezettek két másik programot is, amelyek népszerűségét mutatja, hogy évről évre nőtt az itt tanuló fiatalok száma.
I. A rugalmas tanulási utak programok
Az elnevezés három különböző képzési formát takar, melyek célcsoportja, tartalma és kimenete eltérő, a fejlesztési céljai és módszerei viszont azonosak.
1. Orientációs fejlesztés
Egy tanéven át tartó szakképző iskolai előkészítő évfolyam, ahova az alapfokú végzettség megszerzését követően jelentkezhetnek a pályaválasztásukban bizonytalan és/vagy kompetenciahiánnyal küzdő fiatalok. A program a szakma megszerzéséhez szükséges alapokat biztosítja számukra. Célja:
- az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése, valamint
- a diák személyiségéhez, képességeihez illeszkedő szakmaválasztás, a hatékony pályaorientáció és életpálya-tervezés elősegítése, az önbizalom fejlesztése.
A programból a fiatal bármilyen oktatási forma felé tovább léphet.
2. Dobbantó program
Célcsoportját az alapfokú végzettséggel nem rendelkező, többnyire magatartási és tanulási gondokkal küzdő fiatalok képezik. A program célja az alapkompetenciák fejlesztése annak érdekében, hogy képessé váljanak a Műhelyiskolában oktatott részszakmák elsajátítására és a sikeres életvitelre. A képzés hossza az egyéni fejlődés ütemétől függően 3-10 hónap.
3. Műhelyiskola
Ebbe a programba a Dobbantó program elvégzését követően vagy alapfokú végzettség birtokában jelentkezhetnek a fiatalok. Célja a szakmai kompetenciák fejlesztése mellett a személyes és társas kompetenciák fejlesztése, legalább egy munkakör betöltésére képesítő részszakma ismereteinek, valamint az önálló életkezdéshez szükséges alapismereteknek az átadása a szakképzésbe való bekapcsolódás, a sikeres munkavállalás érdekében. A hagyományos mester-inas kapcsolatra épülő képzés hossza az egyéni fejlődés ütemétől függően 6-24 hónap.
II. A programok módszertani jellemzői
Mivel a jogszabályok tág kereteket biztosítanak az iskolavezetés és az oktatók számára, lehetővé válik a rugalmas oktatásszervezés és a módszertani sokszínűség megvalósítása.
A legfőbb jellemzők:
- a programban oktatók szoros együttműködése,
- mentor-rendszer,
- projektszemlélet,
- élményalapú oktatás,
- egyéni adottságokhoz igazodó fejlesztés,
- új szemléletű, fejlesztő értékelés.
III. Jogszabályváltozás a szakképzésben és ennek hatása
A 2023-ban módosított szakképzési törvény és végrehajtási rendelete eredményeként különösen a Dobbantó programban és a Műhelyiskolában tanuló diákok száma nőtt meg. Ez különösen a következő intézkedéseknek köszönhető:
- A Dobbantó programban a belépési korhatár 16 évről (ami egyben a tankötelezettség korhatára is) 15 évre csökkent. Így még azelőtt kerülhetnek ebbe a képzési formába az iskolarendszerű oktatásban lemaradó fiatalok, mielőtt az iskola elhagyása mellett dönthetnének.
- A Dobbantó programban és a Műhelyiskolában egyaránt megduplázódott az ösztöndíj mértéke, így motiváltabbak a fiatalok a képzésben maradásra.
- Mentesül az ágazati alapoktatásban való részvétel alól az a tanuló, aki részszakmát szerzett, ha az adott részszakmát magában foglaló szakmát kezdi el tanulni. Ezzel lerövidül a szakma elsajátításához szükséges képzési idő.
IV. Tanulók száma két különböző év egy adott napján
- Az alábbi diagramon azt látjuk, hogy a tavalyi és az idei év ugyanazon napján hány diák tanult az összes szakképző iskolában a két programban. A Dobbantó programban tanuló diákok száma 63%-kal, míg a Műhelyiskolában tanulóké 32,5%-kal nőtt.

V. Összesített létszámok
A következő diagramon azt látjuk, hogy a legnagyobb állami fenntartó szakképző iskoláiban hány diák fordult meg a két programban az előző tanév folyamán (azaz 10 hónap alatt), illetve a jelenlegi tanév első félévében (azaz 5 hónap alatt). (A két időszak között lehetnek átfedések, hiszen a több hónapon át tartó képzések átnyúlhatnak egyik tanévből a másikba.)

KIM = Kulturális és Innovációs Minisztérium
VI. Módszertani támogatás és jövőkép
Szintén 2023-ban indult el a rugalmas tanulási utak programokban oktató szakképző iskolák vezetőinek és oktatóinak szakmai-módszertani támogatása. Számos országos és regionális eseményen vehettek részt, a mindennapi munkájukat segítő kiadványok készültek (és jelenleg is készülnek) számukra, valamint megbízott szakértők közvetlen tanácsadással segítik munkájukat.
Hosszabb távon ettől az intézkedéstől azt reméljük, hogy az iskolák könnyebben indítanak rugalmas programokat, javul az oktatás minősége és mindennek következményeként még több fiatalt sikerül képzésben tartani, részszakmához és szakmához juttatni.
A cikk angol nyelven itt elérhető el.
Forrás/Kép: Cedefop
Érdekes lehet számodra
A technikumi és szakképző iskolai szakmai oktatásban választható ágazatokat bemutató sorozatunkban ezúttal a Közlekedés és szállítmányozás ágazatot mutatjuk be Mohácsi Dóra, a BGSzC Teleki Blanka Közgazdasági Technikum szakmai igazgató-helyettese segítségével.
A nemzeti ünnep alkalmával elismerésben részesültek a szakképzésben dolgozók
Ingyenes e-learning képzés szülők és pedagógusok részére