- #Tájékoztatók
9/4/2025
2 perc olvasási idő
Címkék
MI az iskolában
Tiltás helyett szabályozásra van szükség
A mesterséges intelligencia (MI) rohamosan terjed az iskolákban: egy friss német felmérés szerint a diákok 65%-a használja tanulmányaihoz, Magyarországon pedig egy júliusi kutatás alapján ez az arány már 90%. Ennek ellenére a szabályozás még gyerekcipőben jár, a német középiskolák alig negyede rendelkezik intézményi irányelvekkel, hazánkban pedig szinte semmilyen keret nincs.
A tiltás ma már nem működik: a kérdés az, hogyan lehet biztonságosan és hasznosan beilleszteni az MI-t az oktatásba. Szakértők szerint a szabályozás alapelve, hogy az MI csak tanári engedéllyel, tanulástámogató célokra (pl. ötletgyűjtés, vázlatkészítés, önellenőrzés) használható, de soha nem helyettesítheti a diák saját munkáját. Vizsgákon, feleleteknél és dolgozatoknál a használat szigorúan tilos.
Az átláthatóságot segítheti az ún. MI-használati napló, amelyben a tanulók rögzítik, milyen eszközt, mire és hogyan vettek igénybe. Ez nem ellenőrző eszköz, hanem a tudatos tanulást és önértékelést támogatja. A szabályozás kitér az adatvédelmi kérdésekre is: mivel az MI-eszközök többsége regisztrációt igényel, kiskorú diákok esetében ehhez szülői beleegyezés szükséges.
A szakértők hangsúlyozzák, hogy a szabályzat bevezetésének sikere azon múlik, mennyire érthető és elfogadható a diákok és szülők számára. Ezért a száraz jogi szövegek helyett gyakorlati példákkal kell kommunikálni az új szabályokat. A cél, hogy az MI ne veszélyforrás, hanem lehetőség legyen: támogassa a tanulást, fejlessze a digitális tudatosságot, és felkészítse a diákokat a jövő munkaerőpiacára.
A cikk teljes terjedelmében itt található.
Forrás: Modern Iskola
Kép: Shutterstock
Érdekes lehet számodra
A szakképzés jövője ma - cikksorozat 2. rész
A szakképzés a frissen érettségizett fiataloknak is kínál karrierlehetőséget
A fejlesztés eredményeképpen a zempléni város az élelmiszeripar egyik központjává válhat