- #Tájékoztatók
11/4/2024
7 perc olvasási idő
Címkék
Ágazatválasztó – 4. rész: Oktatás ágazat
A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk negyedik részében az Oktatás ágazatot mutatja be Molnárné Tóth Erika, a Szerencsi SzC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium igazgatója.
1. Milyen szakmákat lehet választani az Oktatás ágazatán belül?
A technikumi képzés kínálatában a 2022/23. tanév újdonsága volt az Oktatás ágazat. Akkor még csak az oktatási szakasszisztens szakmát lehetett választani. Idén, 2024 szeptemberében indult az Oktatás ágazaton belül egy új szakma, az óvodai nevelő. Jelenleg tehát az ágazaton belül az oktatási szakasszisztens és az óvodai nevelő szakmák választására van lehetőség az ágazati alapvizsgát követően, a 10. évfolyam végén.
2. Milyen készségeket tartasz fontosnak ezekben a szakmákban, különösen a gyermekekkel való munka során? Ha valaki szereti a gyerekeket, akkor ez elég is?
Az ágazat szakmái feltételezik a gyermekszeretetet. Ez a legfontosabb elvárás, emellett azonban még sok alapvető kompetenciával kell rendelkeznie egy leendő óvodai nevelőnek vagy oktatási szakasszisztensnek. Ilyen például az empátia, tolerancia, megértés, rugalmasság, alkalmazkodóképesség, kreativitás, önállóság, megbízhatóság, de lényeges az együttműködés és a problémamegoldás képessége, valamint a jó kommunikációs képesség, a tiszta, helyes beszéd, és elengedhetetlen a vidámság, s hogy a diák tudjon építeni a játékos tanulás lehetőségeire.
A képzésben a játékos tanulás lehetőségeire napi szinten építünk és ehhez a tanórákon a tanulók játékeszközöket ismernek meg és próbálnak ki, illetve gyakori a játékeszközök alkotása. Ezekben a helyzetekben úgy tűnhet, hogy nincs szó megalapozott szakmai fejlesztésről, pedig a csoportos feladatmegoldásokat és projektmunkákat előtérbe helyező oktatás neveli és felkészíti a tanulókat a gyermekek nevelésére.
A képzések célja, hogy a tanulók értékteremtő, mások igényeit felismerő szakemberekké váljanak, akik tevékenységükkel hozzájárulnak a gyermekek fejlődéséhez.
A szülők gyermekeik nevelését jó szívvel olyan szakemberre bízzák, aki tudatosan használja ezeket a képességeit.
3. Mi alapján érdemes az ágazaton belül választani a különböző szakmák közül? Kinek ajánlanád az oktatási asszisztens vagy óvodai nevelő szakmát, és milyen személyiségű emberek találhatják meg benne a hivatásukat?
A szakmaválasztás során elsősorban azt érdemes végiggondolni, hogy melyik az az életkor, amely a tanulóhoz közel áll, milyen korú gyermekek társaságában érzi a legjobban magát.
Aki boldogan és örömmel vesz részt a játéktevékenységekben, szívesen énekel, mondókázik, mesél, rajzol, fest, örömmel válaszol a 3-6 éves gyermekek ezernyi kérdésére, az nagyon jól fogja érezni magát az óvodában, soha nem fogja munkának érezni a hivatását.
Aki viszont a tanulás támogatása, a szabadidő, az élmények szervezése terén érez magában erőt, és az iskoláskorúak fejlődésének segítése áll hozzá közel, remek oktatási szakasszisztens lesz.
Mindkét szakmára várjuk azokat a fiatalokat, akik kedvelik a kreatív tevékenységeket, örömmel követik és támogatják a gyermekek testi, lelki fejlődését.
4. Milyen elhelyezkedési lehetőségek vannak az Oktatás ágazatban végzett fiatalok számára? Például egy óvodai nevelő a szakma elvégzése után milyen pozíciókat tölthet be?
Az óvodai nevelő szakmával olyan segítő szakember képzése a célunk, aki az óvodapedagógus mellett, az ő útmutatásai alapján végez gondozási, fejlődést segítő, szokásalakító, szervezési, adminisztrációs feladatokat. Arra ösztönözzük tanulóinkat, hogy az okleveles óvodai nevelő oklevél megszerzését követően folytassák tovább tanulmányaikat és szerezzenek kreditbeszámítással, esetleg rövidebb képzési idő alatt óvodapedagógus diplomát.
Az oktatási szakasszisztensek általános és középiskolában, kollégiumban, családotthonban, pedagógiai szakszolgálatnál helyezkedhetnek el elsősorban, ahol a megszerzett tudásukat a pedagógus és a szülő legfontosabb segítőjeként hasznosíthatják.
5. Mennyire jelennek meg a sztereotípiák ebben az ágazatban, vagy éppen mennyire lehet ezeket megcáfolni: ez egy inkább lány tanulókat megszólító ágazat?
A nőies szakma sztereotípiának van valóság alapja. Ez épp a nemi szerepünkből, a boldogan vállalt anyaszerepből adódik. Akik bármilyen korú gyermekek gondozását, nevelését, oktatását választják élethivatásukként, ők saját gyermekük, gyermekeik mellett mások gyermekeinek személyiségfejlődésének segítését, ismereteinek gyarapítását is szeretettel végzik.
Ennek ellenére vannak a képzést választó fiúk, akik alkotókedvükkel és szervezőkészségükkel gazdagítják a tanórákat és a gyakorlatokat. Ők az intézményi hospitálások különleges színfoltjai. A gyerekek szívesen fogadják és invitálják játszani őket, osztják meg velük gondolataikat. Azok a fiúk, akik az óvodapedagógus vagy tanító hivatást választják életcélként, különösen fontos szerepet játszanak abban, hogy tegyünk a szakma elnőiesedése ellen, hogy az óvodában és az iskolában is legyen férfi modell a gyermekek előtt.
Az Oktatás ágazat szakmáinak részletesebb leírása itt olvasható.
Az ágazatban jelenleg szakmai oktatást folytató szakképző intézményekről térképes keresőnkben tájékozódhatnak az érdeklődők. (A 2025/2026-os tanévre 2024. október végén hirdetik meg képzéseiket az intézmények a középfokú felvételi eljárás keretében.)
Az Oktatás ágazatban úgynevezett „okleveles technikusképzést” hirdető technikumok listája és az „okleveles technikusképzésről” részletes információ itt található.
A szakképzés nyújtotta lehetőségekről bővebb információ elérhető itt.
Forrás: IKK Nonprofit Zrt.
Képillusztráció: Szerencsi SzC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium
Érdekes lehet számodra
A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk első részében a Fa- és bútoripar ágazatról tudhatnak meg többet a pálya iránt érdeklődők Száraz Andrástól, a Hódmezővásárhelyi SzC Csongrádi Sághy Mihály Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumának oktatójától.
Negyedik alkalommal rendezték meg a Hello Szakma pályaválasztási kiállítást Debrecenben
Elindult a végzős középiskolások számára a jogosítványszerzés ingyenes elméleti tanfolyama