- #ReferNet
10/15/2025
6 perc olvasási idő
Címkék
Pedagógiai minőségbiztosítás az európai szakképzésben
A Varsóban megrendezett ReferNet Partnerségi Fórum műhelymunkájának összefoglalása
A műhelymunka a szakképzés és a felnőttképzés pedagógiai minőségét a tanulók által ténylegesen megtapasztalt oktatási értékek – egyértelmű célok, releváns tartalom, képzett oktatók, értelmes kapcsolatok és ellenőrizhető tanulási eredmények – alapján határozta meg, nem pedig egyszerűen az adminisztratív követelményeknek való megfelelés alapján. Példaként a francia Qualiopi minősítést hozták fel: ez egy szilárd, folyamatalapú tanúsítás, amely javítja a szervezeti fegyelmet, ugyanakkor a tanítási gyakorlat és a tanulás hatásának lényegét nagyrészt ellenőrizetlenül hagyja.
A World-Café szegmens három témát vizsgált: (1) a nemzeti minőségbiztosítási rendszerek eredete; (2) a pedagógiai minőségnek szánt határozott szerep; (3) bevált gyakorlatok és tartós vakfoltok. A workshop során kiderült, hogy a minőség-ellenőrzési mechanizmusok nagyban különböznek egymástól az egyes országokban, és több strukturális változó is befolyásolja őket:
- A szolgáltatók profilja – függetlenül attól, hogy a környezet egy kompakt állami hálózat, egy vegyes nonprofit szektor vagy egy erősen töredezett kereskedelmi piac, minden konfiguráció különféle felügyeleti eszközöket igényel.
- A képzési környezet mérete – néhány száz nonprofit felnőttképzési központ irányítása nagyon különbözik több tízezer kis, profitorientált képzési vállalat szabályozásától.
- A kereskedelmi ösztönzők és az állami (vagy állami jellegű) finanszírozás közötti kapcsolat – sok rendszerben a kereskedelmi szolgáltatók állami pénzből finanszírozott képzéseket nyújtanak; máshol a felnőttképzés elsősorban közszolgáltatási funkcióként működik.
Ezek a tényezők együttesen határozzák meg, hogy ki végzi az értékeléseket (szakértői testületek, állami ügynökségek, magánellenőrök) és milyen értékelési stílus érvényesül (fejlesztésorientált vagy megfelelésorientált).
A szakképzés pedagógiai szempontú minőségbiztosítása az EU országaiban főként a tanítás-tanulás minőségére, a tanárok felkészültségére, a tanulói eredmények mérésére és a munkaerőpiaci igényekhez való illeszkedésre fókuszálnak.
Példák EU-s országokból
1. Németország – duális képzés minőségbiztosítása
- Kamarai ellenőrzés: A szakmai gyakorlatot biztosító cégeket az ipari és kereskedelmi kamarák ellenőrzik. Csak akkor fogadhatnak tanulót, ha biztosítani tudják a megfelelő képzési feltételeket.
- Oktatók minősítése: A gyakorlati oktatóknak kötelező pedagógiai és szakmai vizsgát tenniük.
- Tanulói teljesítmények egységes vizsgával: Országos szintű szakmai vizsgák garantálják az egységes kimeneti követelményeket.
2. Finnország – tanulóközpontú minőségbiztosítás
- Pedagógiai önértékelés: Az iskolák rendszeresen önértékelést végeznek a tanulásszervezés, a módszertani megújulás és a tanulói támogatás szempontjából.
- Egyéni tanulási utak: A szakképzésben minden tanuló személyre szabott tanulási tervet kap, amelyet a tanár és a munkahelyi mentor közösen követ nyomon.
- Nemzeti oktatási értékelő központ: rendszeresen ellenőrzi az intézmények pedagógiai minőségét, nem csak adminisztratív szempontból.
3. Hollandia – külső minőségbiztosítás
- Az Oktatási Felügyelet évente értékeli a szakképző intézményeket, kiemelten vizsgálva a tanulási eredményeket és a tanárok módszertani felkészültségét.
- Munkaerőpiaci relevancia: Az iskolák kötelesek rendszeresen egyeztetni a munkaadói szektorral a tananyagok korszerűségéről.
- Diákok elégedettségi vizsgálata: A tanulói visszajelzés a minőségbiztosítás hivatalos része.
4. Ausztria – minőségfejlesztési ciklus
- Országos minőségirányítási rendszer működik a szakképzésben.
- Pedagógiai szempont: a tanári munka értékelése, továbbképzések kötelező beépítése.
- Intézményi fejlesztési tervek: minden iskola évente készít tervet a pedagógiai munka fejlesztésére, amelyet regionális szinten ellenőriznek.
5. Magyarország – szakképzés minőségbiztosítása (EQAVET-hez igazodva)
- Tanulói kompetenciamérés: a szakképzésben is egyre inkább jelen van a kulcskompetenciák mérése, nem csak a szakmai tudás vizsgája.
- Az oktatók folyamatos továbbképzése, ennek figyelembevétele az oktatók teljesítményértékelése során.
- Gyakorlati oktatói képzés és vizsga a duális képzőhelyen dolgozó oktatók számára.
Közös elem az EU-ban:
- EQAVET-keretrendszer (European Quality Assurance in Vocational Education and Training), amely mindenhol keretet ad a minőségbiztosításnak.
- Tanulói teljesítmények mérése, tanárok szakmai-pedagógiai felkészültsége, valamint a munkaerőpiac és az iskola kapcsolatának ellenőrzése.
Forrás: IKK
Kép: Shutterstock
Érdekes lehet számodra
22 oktató és munkaközösség vehetett át Miniszteri Elismerő Oklevelet
Egy 45 perces bevezető óra segít szilárd alapokat adni az iskolai alkalmazásához
Október 6. és november 10. között lehet jelentkezni a szakmai megmérettetésre, amely negyedszer kerül megrendezésre