- #Koronavírus
4/16/2020
4 perc olvasási idő
Címkék
járványonline
duális
vizsga
Távoktatás a duális képzésben
A duális képzésben is működik a digitális távoktatás
A Festo-AM Kft. a járványhelyzet miatt kialakult korlátozások mellett is biztosítja tanulói képzését. A cégnél 14 mechatronikai technikus tanuló teljesíti duális képzését. Szakmai kompetenciáik fejlesztésére a cég nagy hangsúlyt fektet, és ezt a digitális munkarend keretein belül is fenn kívánja tartani. Az elméletigényes gyakorlatok elméleti ismereteinek átadása jelenleg digitálisan történik. Minden tanuló vállalati laptopot kapott, feltelepítve a kapcsolattartást támogató és a szakmai ismeretek elsajátításához szükséges szoftvereket. A tanulók a világcég központi adatbázisaihoz is hozzáférést kaptak, így a tudásmegosztás céljával globális használatra létrehozott virtuális tananyagok (prezentációk, animációk, műszaki rajzok, digitalizált oktatóanyagok és katalógusok) támogatják a kibertéri képzést. A Festo mérnöktanárai a gyár területéről, a tanulók tanműhelyeiből és tanlaborjaiból végzik a valós idejű távoktatást. A digitális oktatás órarendje a pontosság szigorú betartásával követi a hagyományos gyakorlati oktatás órarendjét. Az oktatók és a tanulók közti kommunikációra használt Skype program listázza a résztvevőket, így alkalmas a virtuális gyakorlaton való részvételi jelenlét igazolására is.
Mindemellett nem hagyható figyelmen kívül, hogy a körülmények eltérnek a megszokottól, a tanmenetet így az új feltételekhez kell igazítani. A leadott tananyag és a számonkérések mennyiségének és tartalmának illeszkednie kell a digitalizált oktatás sajátosságaihoz. A tanév végéig a digitálisan jól tanulható és tanítható témakörökből szerveznek vizsgát.
Napjaink történéseit a jövő főpróbájának tekintjük – mondta a Festo képzési vezetője. A céljuk a tanulókat motiváló, önálló munkára és megoldásokra is ösztönző tanulási folyamat létrehozása, új módszertanok bevezetése és a tanítási - tanulási folyamat és a teljesítménymérés modernizációja. A koronavírus által generált kihívásokra adott válaszokkal a gyakorlati képzőhely saját fejlődését is szolgálja mind a technikai hátteret, mind a módszertant illetően. A digitalizáció többé már nem stratégiai fogalom, hanem a jelen kikerülhetetlen gyakorlata.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a digitális oktatásra gyorsan és hatékonyan át lehet váltani. A tananyagot és tantervet nem kell lényegesen megváltoztatni, az oktatási módszertan és a tanmenet módosítása elegendő. A digitális duális képzést illetően a tanulói motivációban és hozzáállásban nem érezhető változás, hiányzás alig tapasztalható.
A Festo megoldása példaértékű a duális képzésben. Ahogy a szakképző intézmények oktatóinak körében, a duális partnerek között is fontos és hasznos a jó gyakorlatok, tapasztalatok megosztása. Az IKK Innovatív Képzéstámogató Központ az iroda@ikk.hu email címre várja azoknak a vállalatoknak a megkeresését, amelyek hasonló jó példákkal tudják támogatni a duális képzőhelyeket és partner intézményeiket, hogy tanulóik magas színvonalú képzést kaphassanak a jelenlegi rendkívüli helyzetben is.
Kép illusztráció: Shutterstock
Érdekes lehet számodra
A Gépészet ágazatra vonatkozó legfontosabb tudnivalókat Horváth Péter, a Győri SzC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégium műszaki igazgatóhelyettese mutatja be a műszaki területek iránt érdeklődőknek.
A szakképzésben választható ágazatokat bemutató interjúsorozatunk negyedik részében az Oktatás ágazatot mutatja be Molnárné Tóth Erika, a Szerencsi SzC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium igazgatója.